Dat handwerk zorgt er mede voor dat composiet materialen één op één vaak duurder zijn dan metaal of aluminium. Volgens sales engineer Bas Nijpels is het daarom belangrijk om naar de integrale kostprijs te kijken. Daarbij speelt niet alleen de eenmalige investering een rol, maar wordt ook gekeken naar de totaaloplossing en de mogelijke kostenbesparing over de looptijd van een machine. Composiet is een goede vervanger van traditionele metalen of kunststoffen. Het heeft een laag gewicht en kent een hoge stijfheid en grote sterkte. Ook zijn de carbon-composiet producten nagenoeg temperatuurstabiel en kennen ze geen krimp of uitzetting. Daarnaast kunnen met composiet ook complexe vormen worden gemaakt.
Aangezien de eigenschappen van het composiet materiaal anders zijn dan die van metaal, is de methodiek om het te verwerken en bewerken ook anders. Je moet erin gespecialiseerd zijn om te weten hoe het materiaal reageert en wat de toleranties zijn. Maar alles wat een metaalbewerker doet om klantspecifiek plaatwerk af te kunnen leveren, doet een composietbewerker bij Refitech ook. Zo wordt er gezaagd, geboord, gefreesd en wordt de oppervlakte behandeld. Ook worden inserts aan carbon-onderdelen toegevoegd, worden er onderdelen verlijmd of wordt er elektronicakabel aan toegevoegd. ‘We voegen hiermee extra waarde toe aan het carbon onderdeel, waardoor de klant een compleet component krijgt dat hij direct in zijn machine kan monteren.’
Uitdagingen in de nabewerking zitten volgens Nijpels onder andere in de lakafwerking. Composiet oppervlakten moeten volgens een speciaal procedé nat gelakt worden, anders dan bij metalen. Poedercoating is niet mogelijk. Het CNC-frezen van composiet materialen is ook een specialisatie. Zo moet er bijvoorbeeld rekening gehouden worden met de vezels die je niet wilt onderbreken. De toleranties zijn over het algemeen wat ruimer dan bij metaal. Door goed te weten wat de klant met het onderdeel gaat doen kunnen we de juiste keuzes maken en zal het product maximaal presteren. Dit vergt vaak wat meer overleg met de klant.
Refitech is actief op het gebied van machines, robots, meetopstellingen en apparatuur voor laboratoria. Klanten zoeken een maximale prestatie in hun machines en willen daarbij producten die laag in gewicht zijn, een hoge stijfheid en sterkte hebben en maatvast en chemisch resistent zijn. Die combinatie vinden ze bij carbon. Dat geldt bijvoorbeeld voor de robotarmen bij fabrikanten van robotsystemen. Een robotarm van carbon kent geen vermoeiing en is lichter en stijver dan een arm van staal of aluminium waardoor aandrijvingen lichter zijn, de slijtage vermindert en de nauwkeurigheid en snelheid van de robot omhoog kan. Nog een interessante markt voor Refitech is die van onbemande vliegtuigen, de drones. Deze professionele drones worden voor een groot deel gemaakt van lichtgewicht en stijve materialen zoals carbon. De grotere Nederlandse dronebouwers zijn inmiddels klant. Het gaat hierbij om professionele helikopters, fixed wings en quadcopters. Een innovatieve markt die zich in snel tempo ontwikkelt.
Refitech adviseert klanten met engineering-vraagstukken. ‘We nemen de klant aan de hand mee en komen tot een oplossing voor zijn vraagstuk’, vertelt Nijpels. ‘Dat kan gaan over het gewicht, de stijfheid of de nauwkeurigheid van een onderdeel. Wij kijken mee of carbon een oplossing kan zijn en doen haalbaarheidsstudies. Daar kan een FEM-analyse bijkomen. En wij denken ook mee over de vormgeving van het product. Composiet heeft andere eigenschappen dan metaal, daarmee kan je ook anders ontwerpen. Bij complexe ontwerpen schakelen we een industrieel ontwerpbureau in. Na de engineering wordt er een prototype gemaakt. Als deze goed blijkt te werken en de klant goedkeuring heeft gegeven, gaan we het product in batches produceren.’
Naast de klantspecifieke oplossingen produceert Refitech ook een assortiment aan standaard producten. Daarvoor is carbonwebshop.nl in het leven geroepen. Het gaat hierbij om panelen, buizen en koppelstukken, waarmee de klant zelf kan bouwen.
‘We hebben daarvoor een bouwsysteem ontwikkeld met de naam Refiflex. Hierbij kunnen koppelstukken van carbon worden verlijmd met carbon kokers of ronde buizen, waardoor de klant frames zelf kan samenstellen en lijmen. Het is een bouwpakket van carbon voor een lagere prijs dan een klantspecifieke oplossing en de klant hoeft geen investeringen te doen in matrijzen’. Maar hij kan de bouw met standaard producten ook uitbesteden aan Refitech.
De meeste klanten van Refitech komen nu nog uit Nederland, Duitsland en België. Maar het bedrijf wil verder groeien. ‘Dat is een belangrijk onderdeel van onze strategie. We zien bijvoorbeeld dat er in Europa meer behoefte is aan betaalbare en standaard producten. Vanuit onze locaties in Nederland en China regelen we de hele keten, van engineering en productie in China tot de aflevering in Europa. Refitech Nederland organiseert de bestellingen, ondersteunt in techniek, verzorgt de specificaties, de kwaliteitsborging en logistieke afhandeling. Je ziet nog vaak dat bedrijven die zelf in China spullen bestellen, niet precies krijgen wat ze hebben besteld en dat de communicatie en opvolging zeer moeizaam gaat. Refitech heeft hiervoor een oplossing gecreëerd.
Het bedrijf heeft sinds vorig jaar een partner in Duitsland die in de Duitstalige landen zowel standaard als klantspecifieke producten verkoopt. En Refitech hoopt de komende twee tot drie jaar nog meer partners in Europa te vinden waarmee het kan samenwerken.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…