Delen is hebben

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het is nog steeds groeiende, het aantal fieldlabs, proeftuinen, innovatieclusters, samenwerkingsverbanden, platformen en noem het allemaal maar op. Bedoeld om met zijn allen verder te komen, innovatief te blijven en de maakindustrie in Nederland aan de top te houden.

Maar ik kan me wel voorstellen dat een ondernemer het soms even niet meer weet en de weg kwijt is. Naast de dagelijkse beslommeringen ook nog kijken naar allerlei opties om te innoveren en toekomstbestendig te worden en vooral te blijven.


Even inzoomend op de Fieldlabs. Ondernemers kunnen zich aanmelden voor deelname aan maar liefst 39 fieldlabs. Nu ga ik er gemakshalve even vanuit dat een bedrijf niet echt alle 39 fieldlabs ‘nodig’ heeft, maar er is toch een aantal dat tot de verbeelding spreekt. Met één deelname houdt het vaak niet op. En dat is overigens ook best wel beperkt.


In 2014 is het Team Smart Industry gestart. Al weer vijf jaar geleden dus. Opgericht door het ministerie van Economische Zaken. Het team stimuleert bedrijven om slimme technologie en digitalisering toe te passen en zo nieuwe businesskansen te creëren. Een absolute noodzaak om bij te blijven in de maakindustrie. Niet alleen om het commercieel goed te blijven doen, maar zeker ook om de concurrentie aan te kunnen.


Overigens moet je als ondernemer, als je hebt besloten aan een fieldlab mee te doen, wel bereid zijn om te delen. Anders heeft het weinig zin om in te stappen in een ‘lab’.


De sologedachte – ik kan het in mijn eentje allemaal wel fixen – kan echt voorgoed de prullenbak in. Delen is het nieuwe hebben, het (nieuwe) ondernemen dus.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: www.facebook.com/vraagenaanbod