Actueel

Demcon breidt dienstverlening technische sector uit

Technologieontwikkelaar en -producent Demcon heeft het Enschedese Eluxis, specialist in kennismanagement voor de technische sector, overgenomen. Daarmee kan Demcon haar dienstverlening op het gebied van kennismanagement uitbreiden om klanten meer te ontzorgen. 

Tags:
Foto: Demcon

Demcon kan zich verder ontwikkelen door, naast de ontwikkeling van nieuwe producten en technologie, actief de gehele levensfase van een product te ondersteunen. In deze ondersteuning spelen technische documentatie en technische opleidingen een belangrijke rol. Tegelijkertijd behoudt Eluxis de eigen klantenkring en zal die ook verder uitbreiden.

De dienstverlening van Eluxis is complementair aan die van Demcon, vertelt Peter van Bart, mede-eigenaar en -oprichter van Eluxis. ‘Wij zorgen er over de volle breedte voor dat mensen goed kunnen omgaan met technische producten en installaties die bedrijven zoals Demcon ontwikkelen en bouwen. Daarvoor schrijven we praktische handleidingen en werkinstructies, maken we aantrekkelijke trainingen en animaties, verzamelen we verkoopondersteunende informatie in bijvoorbeeld product application manuals, richten we onder andere opleidingssystemen en kennisbanken in. De overkoepelende term is kennismanagement: alles wat nodig is om goed te kunnen werken met technische producten en systemen. Wij bedienen de hele keten, van fabrikanten tot eigenaren en gebruikers tot technische dienstverleners.’

Continuïteit en kansen

Eluxis meldde zich bij Demcon omdat het een overnamepartij zocht, zegt Van Bart. ‘De drie aandeelhouders naderen de pensioengerechtigde leeftijd en wilden de continuïteit van Eluxis zeker stellen. Ons idee was dat we als onderdeel van een grotere onderneming verder konden groeien. Wat ons aansprak in Demcon was de overlap in klantenkring en de focus op excelleren en innoveren om waarde toe te voegen voor de klant. Ook deelden we Twentse roots en een goede relatie met de Universiteit Twente. Voor Demcon zagen we kansen om met kennismanagement rond de technologie die ze leveren hun klanten nog meer te ontzorgen. Dat kan voor Demcon een aantrekkelijke nieuwe dienst worden.’

Nieuwe dienstverlening

De raakvlakken met Eluxis en de kansen voor Demcon waren zeer herkenbaar voor Jan Leideman, new business development manager bij Demcon. ‘Technische documentatie speelt bij ons een belangrijke rol als onderdeel van het ontwerpproces. Tot nu toe maken wij die meestal zelf en soms huren we een externe dienstverlener in. We gingen beseffen dat het voor Demcon strategisch van belang is om een groep specialisten in huis te hebben die het kennismanagement in onze projecten kan verzorgen. Ook wilden we onderzoeken wat we nog meer op dit gebied konden gaan doen.’

Leideman vervolgt: ‘Bij eerdere overnames van specialisten in een bepaalde discipline zagen we dat er eerst schoorvoetend een beroep op hen werd gedaan. Geleidelijk gingen onze mensen echter de voordelen inzien en werd de nieuwe discipline een integraal onderdeel van onze dienstverlening. Ik verwacht dat het met kennismanagement ook zo zal gaan. Iedereen begrijpt direct wat het belang is van technische documentatie en dat we die snel bij de collega’s van Eluxis kunnen neerleggen. Andere toepassingen zullen moeten groeien. We leveren nu vaak eenmalig een product met een handleiding, maar over de hele levenscyclus kunnen we nog veel meer met technische documentatie en ondersteuning doen. We kunnen bijvoorbeeld instructies gaan schrijven en opleidingen maken voor allerlei typen gebruikers. Die dienstverlening kunnen we meeverkopen en dat zullen we gaan leren.’

Nieuwe technologie ook voor support

Van Bart: ‘Het trefwoord is ontzorging over de hele productlevenscyclus. Door de opkomst van ‘servitization’ gaan bedrijven niet alleen technologische producten leveren maar ook een pakket diensten eromheen om de klant te ontzorgen. Met Eluxis aan boord kan Demcon daarmee actief aan de slag. Neem bijvoorbeeld meertalige documentatie voor producten die in verschillende varianten worden geleverd. Wij kunnen speciale software voor Component Content Management inzetten om vanuit de verschillende bouwstenen de documentatie modulair op te bouwen. Dat levert forse besparingen op voor vertaal- en ontwikkelkosten. Verder komt er steeds meer technologie om mensen te ondersteunen bij het gebruiken en onderhouden van producten en installaties. Denk aan virtual en augmented reality en kunstmatige intelligentie, AI. Ook dat soort nieuwe technologie zullen we gaan inzetten; we werken nu bijvoorbeeld al met AI-gebaseerde tools om animaties te maken. Ook met dit soort nieuwe technologie zijn we binnen Demcon als innovatief bedrijf helemaal op de juiste plaats. Ik snap dat mensen allereerst aan handleidingen denken, maar er is veel meer mogelijk.’

Waardevolle combinatie

Demcon wil deze nieuwe kansen op het gebied van kennismanagement benutten, zegt Leideman. ‘Wij vinden het daarom belangrijk dat Eluxis als onderdeel van Demcon de bestaande klanten blijft behouden en koesteren, en zelf nieuwe klanten blijft aantrekken. Ik zie het als een enorm waardevolle combinatie wanneer ze intern bij Demcon in projecten meedraaien en extern voor eigen klanten blijven werken. Die houden hen scherp en zorgen voor directe feedback vanuit de markt. Deze succesvolle combinatie zien we ook bij andere bedrijven die we hebben overgenomen.’

Over Demcon en Eluxis

Demcon (1.100+ medewerkers) ontwikkelt, produceert en levert technologie en innovatieve producten. De Demcon group heeft locaties in Best, Delft, Enschede, Groningen, Leiden, Maastricht, Münster (D), Tokio (Japan) en Singapore.

Eluxis heeft meer dan 25 jaar ervaring met kennismanagement voor de technische sector, met learning & development en technische documentatie als specialiteiten. Eluxis telt negen medewerkers, is per 1 september 2024 onderdeel van de Demcon group en verhuist eind oktober naar een Demcon-locatie op het Kennispark, tegenover de Universiteit Twente in Enschede. De officiële nieuwe naam is Demcon eluxis. Onder de naam Eluxis – Part of the Demcon group gaat het bedrijf bijdragen aan projecten van Demcon én blijft het zelfstandig externe klanten bedienen. Peter van Bart, de huidige directeur van Eluxis, blijft aan als managing director.

Tags:
De redactie

Recent Posts

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

52 minuten ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 uur ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 uur ago

Zesde FD Gazelle Award voor ConstruSteel

Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…

2 uur ago

Staalonderzoek in de ruimte

In het internationale ruimtestation ISS voeren Tata Steel Nederland en de European Space Agency (ESA) onderzoek uit naar de…

2 uur ago

Die Machineverordening? Moet je daar eigenlijk wat mee?

Geen Safety Event zonder discussie over het begrip niet-voltooide machine. En direct in het verlengde ligt de…

1 dag ago