Na de crisis is het nodig om weer met nieuw elan te ondernemen. Het herstel is ingezet en de vooruitzichten zijn niet slecht voor de Nederlandse maakindustrie. Uit de recent gepresenteerde sectorstudies van ABN Amro en de ING blijkt dat er voldoende toekomstperspectief is voor de Nederlandse maakbedrijven. Er zijn economische kansen en maatschappelijke uitdagingen genoeg om de tanden in te zetten. Hiervoor is ambitie nodig en zeker ook strategisch ondernemen om op de mogelijkheden in te spelen. Het is nu de tijd om inspiratie op te doen om op weg te gaan naar nieuw succes in de metaal en technische sector. Aan de derde PKM inspiratietafel van dit jaar gaan acht ondernemers met elkaar in discussie over hoe strategisch succes in de metaal haalbaar is. De ondernemers zijn: Wim Welsink (Smitsair), Fred Waasdorp (Tekoma), Addy Kon (Van der Vegt), Kees van Dam (Capway Systems), Jan van Dijk (Dijkstaal), Martin Swinkels (Van Rijsoort Buigwerk), Jaap Zijlstra (Post Staalbouw) en Rob de Visser (Harsveld Apparatenbouw). Uiteraard waren PKM-kopstukken Aad Braal (directeur) en Frank Oosterbroek (adjunct-directeur) ook aanwezig om behalve deel te nemen aan de discussie ook te zorgen voor verdieping door middel van feitelijke onderbouwing. De leiding van de discussie lag in handen van Roel van Vemde, vakredacteur bij Vraag en Aanbod.
‘Is dit wel het juiste moment om het te gaan hebben over strategie?’, vraagt Aad Braal zich hardop af tijdens de start van de inspiratietafel. ‘Vorige week hoorden we nog dat we aan de vooravond staan van een aantal magere jaren. We weten niet of we de crisis al gehad hebben of dat er misschien een nieuwe dip komt, het V- of W-model. Er wordt gewaarschuwd voor koopkrachtverlies, iets wat we niet gewend zijn de afgelopen twintig jaar. Maar we weten het niet en daarom moeten we misschien maar gewoon positief vooruitdenken.’ ABN Amro zegt in haar sectorrapport een goede toekomst te zien voor de maakindustrie in Nederland en vindt dat uitbesteden naar lagelonenlanden geen zin heeft voor bedrijven met minder dan 20 miljoen omzet. De Nederlandse maakindustrie hoeft volgens ABN helemaal niet te concurreren op prijs. Frank Oosterbroek: ‘ABN Amro pleit voor best cost in plaats van low cost. Nederlandse maakbedrijven moeten de meeste waarde leveren voor een bepaalde prijs, maar hoeven niet de goedkoopste te zijn. We zitten hier nu bij elkaar met allemaal bedrijven die geen massaproduct maken, jullie zijn klantgericht en maken vaak kleine series en veel productvarianten. Daar zijn we goed in hier in Nederland en daarom hebben we over tien tot vijftien jaar nog steeds een grote maakindustrie.’
Lees het hele verslag van de derde PKM Inspiratietafel hier…
Lees hier het verslag van Inspiratietafel 1: Technologische innovatie in de maakindustrie
Lees hier het verslag van Inspiratietafel 2: Commerciële inspiratie en nieuw succes in de metaal
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…