Coronavirus

Deze industriën kwamen de lockdown het beste door

Het bedrijf verkopen is iets wat sommige sectoren noodgedwongen moesten doen door de coronacrisis. Voor veel ondernemers en bedrijven zijn de huidige tijden vrij onzeker, terwijl dit echter niet voor andere bedrijven geldt. Voor hen betekent de coronacrisis namelijk een groeiende omzet. Zij zetten alles op alles om op tijd hun bestellingen te verwerken en producten te bezorgen bij hun klanten. 

Foto: Marktlink

Welke industrieën/sectoren profiteren nu juist van een groeiende omzet? Wij hebben deze sectoren voor je op een rijtje gezet.

Non-food webshops

Van een aantal sectoren is bekend dat hun bedrijfswaarde flink gestegen is. Dit geldt onder andere voor non-food webshops. De omzet hiervan is tot wel 70% gestegen sinds het uitbreken van het coronavirus in ons land. Normaliter is deze groei rond het voorjaar slechts 15%. Steeds meer mensen werken thuis, waardoor het heel aantrekkelijk is om thuis producten te laten bezorgen. Ook het sluiten van de winkels heeft bijgedragen aan meer online bestellingen.

Farmaceutische industrie

De farmaceutische industrie heeft door de coronacrisis een grote groei van hun omzet doorgemaakt. Dit komt doordat er diverse bedrijven zijn die zich bezighouden met het ontwikkelen van een vaccin tegen corona. Denk aan Moderna, Novavax, Jansen, enzovoort. Hun beurswaarde is hierdoor ook een stuk groter geworden.

Online platformen

Diverse online platformen maken tevens meer omzet sinds de coronacrisis. Hierbij kun je denken aan leerplatformen, software voor videobellen en online entertainment. Zo heeft Netflix er een groot aantal gebruikers bij gekregen en is ook Squla (het onderwijsplatform) explosief gegroeid. Ook Zoom video maakte een grote groei door, alsmede Facebook, Google (Youtube) en producenten van games.

Hygiëne artikelen

Ook de producenten en leveranciers van hygiëne artikelen waaronder mondkapjes, desinfecterende zeep, handgels en chirurgische handschoenen maken meer omzet. Deze producten waren vooral aan het begin van de coronacrisis niet aan te slepen en verkochten vaak uit.

Bouwmarkten en tuincentra

Ook de bouwmarkten en tuincentra profiteerden van de coronacrisis. Veel winkels gingen dicht, maar mensen wilden alsnog een dagje uit en gingen daarom naar bouwmarkten en tuincentra toe. Hier kochten ze producten om hun huis weer klaar te maken voor de lente of om hun tuin helemaal op te knappen.

Bovenstaande sectoren, inclusief supermarkten en drogisterijen, hebben de lockdown het beste doorstaan. Naar verwachting zullen zij dan ook nog langere tijd een betere omzet hebben.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

15 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago