Tijdens TIV, Metavak en VILO in Hardenberg van 3 tot en met 5 september is de specialist in hef- en hijsmiddelen ook van de partij.
RailQ is een inspectietechnologie voor de uitlijning van spoorbanen die werd ontwikkeld om een snellere, veiligere en nauwkeurigere analyse te bieden dan alle andere wereldwijd beschikbare onderzoeksmethoden. RailQ maakt gebruik van nauwkeurige onderzoekstechnieken met specifieke software voor de nauwkeurige meting van rechtheid, hoogtemetingen, rail-tot-rail hoogteverschillen en de spoorwijdte van de rails. Het resultaat: een nauwkeurige, betrouwbare analyse die economische oplossingen biedt voor ieder railsysteem en geschikt is voor alle kraanmerken en -modellen. De uitvoering van de inspectie kost een fractie van de tijd vergeleken met traditionele rail-inspecties.
Een efficiënt kraangebruik vereist dat de kraan prima rijdt en recht loopt op de rails. RailQ gebruikt een gepatenteerde visualisatietechnologie en een op afstand bediende robot-trolley die over de rails loopt en via Bluetooth technologie data verzamelt in een zogenaamd total station om alle spoor- en uitlijnproblemen te bepalen (kritieke problemen die mogelijk aanleiding kunnen geven tot versnelde slijtage, hogere kosten en zelfs kraanuitval). In het total station verwerkt de analysesoftware de gegevens voor rechtheid, spoorwijdte, hoogte en rail-tot-rail hoogteverschillen. RailQ inspectiemethoden kunnen ook de geometrie van de kraanconstructie en -componenten uitlezen en daarmee problemen vaststellen die kunnen worden veroorzaakt door geometrische defecten. Met behulp van visualisatiesoftware die nauwkeurige en betrouwbare berekeningen oplevert, analyseren de ingenieurs van Konecranes alle RailQ Survey gegevens en bieden de klanten proactieve, kosteneffectieve aanbevelingen voor corrigerende ingrepen.
De RailQ-testmethode kan meer dan 80 procent besparen op de tijdsduur van de analyse, vergeleken met andere rijbaaninspectiemethoden door alle dimensies van de kraanrail met één meting te registreren, waardoor de kraan weer snel beschikbaar is voor gebruik. Met RailQ hoeven de technici de rijbaan maar eenmaal af te leggen om alle verschillende meetgegevens op te nemen. Dit vermindert de tijdsduur van de inspectie en daarmee de val- en struikelrisico’s van de technieker.
Door combinatie van engineering en jaren van research heeft Konecranes de RopeQ ontwikkeld, de nieuwste testmethode voor het testen van staaldraden gedurende de hele levensduur van de draad. De RopeQ Wire Rope Inspection is een visuele en niet-destructieve (NDT) staaldraadinspectie die alles test wat niet zichtbaar is aan de kabels. De service levert de gegevens over de huidige staaldraadconditie, wat een toegenomen veiligheid voor de kraanbestuurder inhoudt, evenals een verlaging van de totale bedrijfskosten voor nieuwe staalkabels. RopeQ detecteert inwendige gebroken draden die op het oog onzichtbaar zijn en over het hoofd kunnen worden gezien bij traditionele inspectiemethoden. Dit biedt een snel te lezen en eenvoudig te begrijpen rapport over de actuele staaldraadconditie.
Staaldraad bestaat uit tot wel vierhonderd afzonderlijke draden. Tijdens de levensduur van staaldraad staan die draden bloot aan slijtage door buiging en afschaving. Als te veel van deze draden zijn gebroken, brengt dit de veiligheid van de staalkabel in gevaar. Meestal wordt bij een visuele inspectie alleen de buitenzijde van een staaldraad gecontroleerd. Het is onmogelijk om de inwendige kern te inspecteren met de standaard inspectiemethoden. Om deze reden kunnen diverse staalkabels als veilig worden geclassificeerd, zelfs als deze zouden moeten worden afgedankt vanwege zware interne beschadiging. Verder is het de moeite waard te weten dat de ISO4039-standaard vereist dat de staaldraad wordt geïnspecteerd als de hijsmachine drie maanden lang buiten gebruik is. De uitgebreide RopeQ inspectie voldoet aan alle inspectievereisten.
De RopeQ Wire Rope Inspection verhoogt de veiligheid van het gebruik van de hijsapparatuur en de staaldraden, met name omdat de conditie van de inwendige draden gemeten wordt. Bij toepassingen met een hoger veiligheidsrisico is het noodzakelijk om zowel het inwendige als het uitwendige staaldraadoppervlak te meten. De magnetisch-inductieve inspectiemethode is een praktische en betrouwbare beoordelingsmethode voor de staaldraadconditie.
De bevindingen en resultaten van de RopeQ-inspecties worden gepresenteerd in een uitgebreid rapport met aanbevelingen voor het vervangingsschema van de staaldraad en de volgende inspectie.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…