Het aanbieden van (nieuwe) diensten kan voor ondernemers leiden tot een intensievere relatie met hun klant, een hogere omzet en een beter rendement. Ondernemers worstelen echter vaak nog met een veelheid aan vragen ten aanzien van diensteninnovatie. Wat leveren nieuwe diensten of combinaties van producten en diensten mijn klanten en mijn bedrijf op? Hoe ontwerp ik een dienst? Wat moet mijn bedrijf in huis hebben om de ontwikkeling naar een dienstenorganisatie succesvol te doorlopen? En wat vraag ik voor mijn dienst? Met de logische stappen van het Diensteninnovatiemodel kan een ondernemer nieuwe kansen op dit gebied ontdekken en deze sneller, eerder en beter verzilveren.
Syntens heeft, samen met de Vrije Universiteit, Hogeschool van Amsterdam, user-centered design bureau Muzus en een aantal andere specialisten op dit vakgebied, het Syntens Diensteninnovatiemodel ontwikkeld voor het mkb. Dit praktische model gidst de ondernemer in zeven stappen door het proces van diensteninnovatie. Stap voor stap wordt de ondernemer op weg geholpen met de concrete invulling van een dienstenconcept, dat niet alleen aansluit bij de behoeften van de klant, maar waarmee de ondernemer bovendien geld kan verdienen. Alhoewel het model in beginsel is ontwikkeld voor productiebedrijven die diensten willen ontwikkelen, is het model ook geschikt voor toepassing door dienstverleners.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…