Praktijkopdrachten voor timmeren, schilderen en meubelmaken/interieurbouw verwerken leerlingen in het vmbo vanaf dit schooljaar in een digitale trajectmap. Maar ook leerlingen in andere differentiaties in de sectoren (bouw- of techniekbreed) kunnen met een digitale trajectmap aan de slag.
Wat voorheen ‘stageboek’ was, is nu een digitaal systeem dat leerlingen op de voet volgt in hun traject van leren in de werkpraktijk. Met deze moderne opvolger van het papieren stageboek sluit het vmbo naadloos aan bij de werkwijze en beoordeling in het toekomstig mbo. De map biedt eenvoudig inzage in het leerproces voor zowel de leerling en de docent als het stagebedrijf als de ouders.
De trajectmap is ook nog steeds op papier te gebruiken. Desgewenst maakt de docent een ‘stageboekje’ op maat. De trajectmap is overzichtelijk en logisch opgebouwd. Een goed voorbeeld daarvan is het gebruik van filters. Om te voorkomen dat leerlingen overweldigd worden door het grote aanbod aan praktijkopdrachten, kan de docent een enkele opdracht of een bepaalde serie opdrachten beschikbaar stellen voor individuele leerlingen of voor een hele klas. In het voorjaar van 2013 wordt de digitale trajectmap geëvalueerd. Het Platform vmbo Bouwen, Wonen en Interieur onderzoekt dan samen met Fundeon, of er noodzakelijke aanpassingen nodig zijn.
De trajectmap is een waardevolle bijdrage aan de landelijke structuur van het vmbo, de (leer)bedrijven en de vervolgopleidingen en is een coproductie tussen Fundeon en het Platform vmbo BWI.