Steeds meer bedrijven verplaatsen hun productie en inkoop van componenten terug naar Europa om strategisch onafhankelijker te worden. De digitalisering van toeleveringsketens zorgt ervoor dat de productie in Europa internationaal concurrerend blijft. Dat stelt FME. Hoe bedrijven in Nederland samenwerken in digitale supply chains wordt gepresenteerd op de Hannover Messe van 17 tot en met 21 april.
Tot een paar jaar geleden keek de industrie alleen naar toeleveringsketens vanuit een kostenperspectief. Om kostenredenen hebben veel bedrijven hun productie toen verplaatst naar China of andere Aziatische landen of daar onderdelen vandaan gehaald. ‘Tegenwoordig kijken alle bedrijven verder dan alleen de kosten’, zegt Marc Hendrikse, voorzitter van Holland High Tech. Vooral op beschikbaarheid, omdat is aangetoond hoe kwetsbaar wereldwijde toeleveringsketens zijn, maar ook op duurzaamheid. Albie van Buel, voorzitter van RAI Automotive Industry, ziet hierin een onderscheidende factor voor de toekomst. ‘Een game changer, maar ook een onderscheidende factor in termen van het recht om deel te nemen.’
Om strategisch onafhankelijker te worden van Aziatische of Amerikaanse leveranciers, verplaatsen bedrijven hun productie en inkoop terug naar Europa. De digitalisering van toeleveringsketens in Europa maakt ze zuiniger en concurrerender. ‘Als mijn leverancier in een digitale supply chain data met mij deelt, kan ik mijn productie veel beter plannen’, zegt Peter van Harten, ambassadeur van het Nederlandse Smart Industry programma.
‘Digitale supply chains bieden veel potentie om energie te besparen en energiezuiniger te produceren door het delen van data en beter inzicht in processen’, zegt van Harten. ‘We werken momenteel aan een concept in Europa dat gedistribueerde productie heet. Bestaande capaciteit op locatie wordt gebruikt. Dit betekent dat als er tien onderdelen nodig zijn, er tien onderdelen in de regio besteld worden en niet zoals voorheen het geval was duizend stuks in bijvoorbeeld China.’
In digitale toeleveringsketens wordt de stroom van goederen, informatie en geld tussen leveranciers, fabrikanten, distributeurs en klanten gecontroleerd en bewaakt met behulp van digitale technologieën en platforms. Bedrijven vertrouwen op technologieën zoals het Internet of Things (IoT), blockchain, kunstmatige intelligentie en digital twins om supply chain-processen te optimaliseren.
Een voorbeeld van dit proces en de inzet van een digital twin in de logistiek is de haven van Rotterdam. Het havengebied werd uitgerust met sensoren die de haven in een digital twin in beeld brengen. Belangrijke gegevens als waterstand, weersinformatie en de bezetting van ligplaatsen worden daar geregistreerd. Met behulp van kunstmatige intelligentie worden vervolgens ligplaatsen toegewezen op basis van de actuele waterstand en worden laad- en losprocessen geoptimaliseerd, wat leidt tot kortere ligtijden en kostenbesparingen. Het Industrial Internet of Things (I-IoT) stelt bedrijven in staat om data te verzamelen en in realtime overzicht te krijgen. Met voldoende data kan een digital twin worden gebruikt om individuele onderdelen van de supply chain te optimaliseren of, zoals in Rotterdam, de uitbreiding van de haven te simuleren. De industrie verandert door de geavanceerde technologie. ‘Het is belangrijk dat de supply chain wordt gedigitaliseerd’, zegt Theo Henrar, voorzitter van FME. Om zo nauwkeurig mogelijk data te verzamelen zijn sensoren nodig. Een fabrikant van dergelijke industriële sensoren is het Nederlandse bedrijf TWTG. ‘Om concurrerend te blijven op de huidige wereldmarkt, kan de Europese industrie de wereld laten zien hoe te innoveren en digitale transformatie te omarmen. Bij TWTG doen we er alles aan om onze klanten te helpen voorop te lopen en te gedijen in het digitale tijdperk’, aldus Nadine Herrwerth, CEO van TWTG.
Het gebruik van deze technologie brengt natuurlijk uitdagingen en risico’s met zich mee. Cybersecurity heeft hierbij de hoogste prioriteit, omdat de systemen via een netwerk met elkaar verbonden zijn. Een andere cruciale factor in de digitale toeleveringsketen is datakwaliteit. Een digitale supply chain kan alleen efficiënt en kosteneffectief functioneren met hoogwaardige, juiste en volledige data. Er zijn ook integratie-uitdagingen omdat de verschillende systemen en platforms moeten worden geïntegreerd. Technolution is een bedrijf dat de nieuwste digitale technologieën integreert in bestaande of nieuwe machineparken. Samenwerken en informatie delen vereist vertrouwen in elkaars systemen. ‘Als specialist in elektronica, programmeerbare logica en embedded software hebben we veel ervaring en expertise in veilig samenwerken. Hiermee maken we de digitale supply chains waarin we werken veiliger en beter’, legt Erwin Kerkdijk, Business Developer bij Technolution, uit.
Ten slotte is er de vraag naar specialisten die deze systemen integreren, programmeren en monitoren. Tegelijkertijd ligt hier echter ook een grote kans voor de toekomst, omdat er in de omgeving van digitale toeleveringsketens een aantal nieuwe functieprofielen ontstaan, die andere en in sommige gevallen nieuwe vaardigheden vereisen. Deze uitdagingen overwin je niet alleen, maar alleen samen. Tussen Duitsland en Nederland bestaat al een lang en hecht handelspartnerschap, maar het loont ook de moeite om over de grens naar ons buurland te kijken als het gaat om innovaties, bijvoorbeeld op het gebied van digitale supply chains. Hier werken bedrijfsleven, wetenschap en overheid op veel plekken samen, wat resulteert in veel innovaties en Nederland kan ook een innovatiepartner worden voor Duitsland.
Van maandag 17 tot en met vrijdag 21 april 2023 zijn er verschillende Nederlandse bedrijven aanwezig in het Holland High Tech Paviljoen in hal 8 van de Hannover Messe om van gedachten te wisselen over de kansen van digitalisering van supply chains. ‘Als je rondkijkt op de Hannover Messe, krijg je een glimp van de toekomst. Je kijkt zeven tot tien jaar vooruit’, zegt Theo Henrar.
In hal 17 vind je interessante start-ups uit Nederland. Nederlandse bedrijven en onderzoeksinstellingen presenteren de hele waardeketen. Nederland biedt als land van innovatie en technologie innovatieve technologische oplossingen voor uitdagingen op het gebied van intelligente en duurzame mobiliteit, energie, sleuteltechnologieën en Smart Industry/Industrie 4.0.
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…
Softwarebedrijf ConstruSteel behoort in 2024 wederom tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarom…