Directeur-eigenaar van MYbusinessmedia: ‘Maakindustrie kan bij ons blijvend scoren’

Nu, vijf jaar later, blikken we met directeur-eigenaar Hein Bronk kort terug en kijken we vooruit naar de ‘multimediale’ toekomst. Want dat er in de uitgeverijwereld veel is veranderd en nog gaat veranderen, is wel zeker. Bronk: ‘Wat we in de afgelopen vijf jaar op multimediaal gebied hebben ontwikkeld, is in het belang van de business-to-business markt. Veel meer informatie en nieuws online, meer diepgang in print, events, opleidingen en internetmarketingdiensten zijn zo wat stappen die zijn genomen. We zien wel duidelijke verschillen in de diverse marktsegmenten. Zo loopt de toepassing van internet binnen de maakindustrie wat achter als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld de retailmarkt binnen ons fashioncluster. Maar dat laat onverlet dat het internet, de multimediale wereld, een steeds ingrijpender rol gaat spelen in de maatschappij, dus ook in de business-to-business markten.’

Complete pakketten

‘We passen onze strategie hierop aan. Bedrijven kunnen op multimediaal gebied bij ons complete informatiepakketten aanschaffen. Inclusief opleidingen op het gebied van industriële marketing om maar even een voorbeeld aan te halen. Maar ook op het vlak van internet, het inrichten van websites, het gevonden worden in Google en van allerlei ontwikkelingen binnen de sociale media hebben we de kennis in huis.’

Drieluik

Bronk verwacht dat de maakindustrie nog altijd is gediend van een papieren uitgave. ‘We zien dit duidelijk als een drieluik, de wekelijkse krant met de nieuwsbrieven en een goede internetsite. Deze drie zijn complementair. Vooral binnen het industriële mkb hebben de werknemers natuurlijk niet de gehele dag de beschikking over bijvoorbeeld een pc, en dat wordt in de pauze de krant vaak even gelezen. En daarin zit de kracht van Vraag en Aanbod, breed multimediaal en informerend. Trouwens, gewoon een krant pakken en lekker lezen is toch ook een ontspanning. Ook als het je vak betreft.’

Doorgroeien

MYbusinessmedia startte op 11 april 2007. Amper een half jaar later werd de eerste overname gedaan. Van VNU Media werden per 1 oktober 2007 de titels Textilia en Schoenvisie overgenomen. In oktober 2010 werden de uitgeefactiviteiten van Media Business Press vallend onder de Thieme groep, met onder andere Metaal en Techniek (de maandelijkse uitgave voor Metaalunie-leden) en Kunststof en Rubber ingelijfd. Inmiddels heeft de uitgeverij 32 titels met in totaal 37 websites.

Staan er nog meer acquisities aan te komen? Bronk: ‘Er vinden nog steeds gesprekken plaats met overnamekandidaten; zowel in de niches van onze bestaande markten als daarbuiten. We focussen ons op die kandidaten waarbij we nog meer onze strategische lijn kunnen waarmaken (online informatie, kennisoverdracht, eventmarketing, etc). De maakindustrie van morgen is een andere dan die van vandaag. Voor uitgeverijen is dat ook zo. Bereid je dus voor op je toekomst!’




Rolf Elling

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago