Disselhorst Metaal groeit maar door

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Directeur-eigenaar Guido Slump is voor de vierde keer op rij te gast bij de redactie van Vraag en Aanbod voor het jaarlijkse interview voor de Oliebollenspecial. ‘Het is elk jaar een mooi ijkmoment om aan te geven hoe het met Disselhorst Metaal is gesteld. Het afgelopen jaar stond grotendeels in het teken van onze uitbreiding van de productieruimte en de aanschaf en ingebruikname van de Trumatic 5000R.’

‘De aanschaf van deze snij- en ponsunit geeft de nodige rust in de organisatie. We zaten simpelweg boordevol met werk.’ Binnenkort verwacht Slump deze  machine ook ‘s nachts onbemand in te kunnen zetten. Voor Disselhorst Metaal is de mix van laag- en hoogvolume werk het fundamant onder de aantrekkelijke tarieven die geboden worden. ‘We zijn met de nieuwe machine in elk geval veel minder kwetsbaar dan in het verleden. Toen zaten we bij een eventuele storing toch redelijk snel met de handen in het haar. Dat is nu niet meer het geval.’

Stevige groei

Het afgelopen jaar heeft het plaatbewerkingsbedrijf weer een stevige groei doorgemaakt. Inmiddels telt Disselhorst Metaal tachtig medewerkers en ligt de omzet net boven de 8 miljoen euro. Dit gaat de goede kant op. Bij zijn start in 2012 voorspelde Slump dat binnen vijf jaar de omzet de 10 miljoen euro zou doorbreken. Zoals het er nu uitziet, gaat dit volgend jaar al lukken.

Op kosten letten

‘We zullen ook komende jaren blijven investeren om de marges te behalen en op de kosten te letten. Het is vooral de compleetheid van onze activiteiten die de markt aanspreekt. Klanten kunnen hier one-stop-shoppen. We hebben veel in eigen huis. Naast het snijden, ponsen, zetten en lassen, kunnen we ook andere bewerkingen uitvoeren, bijvoorbeeld poedercoaten of beitsen’, vertelt Slump.

‘Ook zien we dat onze cleanroom meer en meer wordt ingezet voor de klanten in de medische  sector. Drie jaar geleden hebben we deze in gebruik genomen. Het betekende weer een ‘bewerking’ erbij. Door steeds meer bewerkingen, die aansluiten op het snij- en kantwerk, goed en degelijk aan te bieden, zie je dat dit vooral ten goede komt aan de doorlooptijden en de algehele proces-/kwaliteitbeheersing. Dit is vooral de meerwaarde die we onze klantenkring aanbieden. De meer samengestelde producten kunnen we steeds scherper in prijs aanbieden.’

Energie

Het gaat Slump dus goed af. ‘Het gaat erom dat je zelf veel energie in het bedrijf stopt. Bovendien merk ik dat de medewerkers hierin meegaan. De energie die je er zelf instopt, nemen ze over. Het trots zijn op je werk, de producten die worden gemaakt en gevoel hebben bij hetgeen de klanten vragen; het staat bij onze medewerkers hoog aangeschreven. En dat merken onze klanten uiteindelijk ook.’ Klanten worden binnen Disselhorst Metaal gezien als relaties. Deze bouw je op en dan ontstaat er ook een vertrouwensband.


De marketing van Disselhorst Metaal bestaat uit het zoeken van klanten waar het plaatbewerkingsbedrijf met haar geheel aan machines, kennis en kunde waarde kan toevoegen. ‘Welk bedrijf past bij ons en voor welk bedrijf kunnen we die meerwaarde bieden? En dan vervolgens vasthoudend de service ieder dag opnieuw leveren. Zo ontstaan goede en gezonde klantenrelaties. Dit zien we ook in het buitenland en dan vooral in Duitsland. Na het eerste contact volgt een vervolggesprek en daarbij moet duidelijk zijn of je wat voor elkaar kunt betekenen. Maar we zien ook vaak dat er een klik moet zijn.’

Lucht in onderneming

De medio dit jaar gereedgekomen nieuwbouw van 4.000 vierkante meter geeft Disselhorst Metaal de broodnodige lucht. ‘Dat hadden we nodig, want we raakten verstrengeld in allerlei activiteiten en dat zou tot een infarct hebben geleid. Dat moet je in elk geval zien te voorkomen.’ De uitbreiding, het bedrijf beslaat nu zo’n 7.000 vierkante meter, genereert  voordelen op het vlak van de routing binnen de productie en de planning. ‘We zijn nu aan het kijken of we klantorders pas na het lasersnijden kunnen ontkoppelen. Hierna dus pas ordergestuurd verder het proces in. Maar dit doen we in kleine stappen, het vergt nogal een andere methodiek van werken en orders invoeren. Hiermee willen we toe naar een virtueel magazijn. Met continu voor ogen om de product-/prijs kwaliteit zo optimaal mogelijk te houden. Dit allemaal ten gunste van onze klanten.’

Duitsland

Voor de vierde keer heeft Disselhorst Metaal onlnags deelgenomen aan de beurs FMB in Bad Salzulfen. ‘Deze beurs is bijzonder interessant om contacten te leggen met potentiële klanten in Duitsland. Gezien de ervaringen houden we hier gemiddeld elk  jaar toch wel een aantal goede klanten aan over. Het kost wel veel tijd en inspanning om de mogelijke nieuwe klant aan je te binden. Ons credo luidt in deze: je moet het goed doen of niet doen.’