Actueel

Disselhorst Metaal groeit maar door

‘De aanschaf van deze snij- en ponsunit geeft de nodige rust in de organisatie. We zaten simpelweg boordevol met werk.’ Binnenkort verwacht Slump deze  machine ook ‘s nachts onbemand in te kunnen zetten. Voor Disselhorst Metaal is de mix van laag- en hoogvolume werk het fundamant onder de aantrekkelijke tarieven die geboden worden. ‘We zijn met de nieuwe machine in elk geval veel minder kwetsbaar dan in het verleden. Toen zaten we bij een eventuele storing toch redelijk snel met de handen in het haar. Dat is nu niet meer het geval.’

Stevige groei

Het afgelopen jaar heeft het plaatbewerkingsbedrijf weer een stevige groei doorgemaakt. Inmiddels telt Disselhorst Metaal tachtig medewerkers en ligt de omzet net boven de 8 miljoen euro. Dit gaat de goede kant op. Bij zijn start in 2012 voorspelde Slump dat binnen vijf jaar de omzet de 10 miljoen euro zou doorbreken. Zoals het er nu uitziet, gaat dit volgend jaar al lukken.

Op kosten letten

‘We zullen ook komende jaren blijven investeren om de marges te behalen en op de kosten te letten. Het is vooral de compleetheid van onze activiteiten die de markt aanspreekt. Klanten kunnen hier one-stop-shoppen. We hebben veel in eigen huis. Naast het snijden, ponsen, zetten en lassen, kunnen we ook andere bewerkingen uitvoeren, bijvoorbeeld poedercoaten of beitsen’, vertelt Slump.

‘Ook zien we dat onze cleanroom meer en meer wordt ingezet voor de klanten in de medische  sector. Drie jaar geleden hebben we deze in gebruik genomen. Het betekende weer een ‘bewerking’ erbij. Door steeds meer bewerkingen, die aansluiten op het snij- en kantwerk, goed en degelijk aan te bieden, zie je dat dit vooral ten goede komt aan de doorlooptijden en de algehele proces-/kwaliteitbeheersing. Dit is vooral de meerwaarde die we onze klantenkring aanbieden. De meer samengestelde producten kunnen we steeds scherper in prijs aanbieden.’

Energie

Het gaat Slump dus goed af. ‘Het gaat erom dat je zelf veel energie in het bedrijf stopt. Bovendien merk ik dat de medewerkers hierin meegaan. De energie die je er zelf instopt, nemen ze over. Het trots zijn op je werk, de producten die worden gemaakt en gevoel hebben bij hetgeen de klanten vragen; het staat bij onze medewerkers hoog aangeschreven. En dat merken onze klanten uiteindelijk ook.’ Klanten worden binnen Disselhorst Metaal gezien als relaties. Deze bouw je op en dan ontstaat er ook een vertrouwensband.


De marketing van Disselhorst Metaal bestaat uit het zoeken van klanten waar het plaatbewerkingsbedrijf met haar geheel aan machines, kennis en kunde waarde kan toevoegen. ‘Welk bedrijf past bij ons en voor welk bedrijf kunnen we die meerwaarde bieden? En dan vervolgens vasthoudend de service ieder dag opnieuw leveren. Zo ontstaan goede en gezonde klantenrelaties. Dit zien we ook in het buitenland en dan vooral in Duitsland. Na het eerste contact volgt een vervolggesprek en daarbij moet duidelijk zijn of je wat voor elkaar kunt betekenen. Maar we zien ook vaak dat er een klik moet zijn.’

Lucht in onderneming

De medio dit jaar gereedgekomen nieuwbouw van 4.000 vierkante meter geeft Disselhorst Metaal de broodnodige lucht. ‘Dat hadden we nodig, want we raakten verstrengeld in allerlei activiteiten en dat zou tot een infarct hebben geleid. Dat moet je in elk geval zien te voorkomen.’ De uitbreiding, het bedrijf beslaat nu zo’n 7.000 vierkante meter, genereert  voordelen op het vlak van de routing binnen de productie en de planning. ‘We zijn nu aan het kijken of we klantorders pas na het lasersnijden kunnen ontkoppelen. Hierna dus pas ordergestuurd verder het proces in. Maar dit doen we in kleine stappen, het vergt nogal een andere methodiek van werken en orders invoeren. Hiermee willen we toe naar een virtueel magazijn. Met continu voor ogen om de product-/prijs kwaliteit zo optimaal mogelijk te houden. Dit allemaal ten gunste van onze klanten.’

Duitsland

Voor de vierde keer heeft Disselhorst Metaal onlnags deelgenomen aan de beurs FMB in Bad Salzulfen. ‘Deze beurs is bijzonder interessant om contacten te leggen met potentiële klanten in Duitsland. Gezien de ervaringen houden we hier gemiddeld elk  jaar toch wel een aantal goede klanten aan over. Het kost wel veel tijd en inspanning om de mogelijke nieuwe klant aan je te binden. Ons credo luidt in deze: je moet het goed doen of niet doen.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago