De Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) heeft voor het eerst sinds vijf jaar de grens van negenhonderd ledenbedrijven doorbroken.
Eind juli verwelkomde de Handelskamer de specialist voor industriële verpakkingen Günter Püschmann GmbH & Co KG uit het Duitse Wuppertal als negenhonderdste verenigingslid. ‘Daarmee hebben we alleen al in het lopende jaar bijna honderdnieuwe leden geworven’, zegt DNHK-directeur Axel Gerberding verheugd. Volgens hem is het succes van de Handelskamer vooral terug te voeren op het brede aanbod aan dienstverleningen en de aan beide zijden van de grens gestegen interesse in het buurland. Ondanks de moeilijke economische randvoorwaarden van de afgelopen jaren zag de Handelskamer het aantal lidmaatschapsaanvragen vooral in de laatste twaalf maanden behoorlijk toenemen. ‘De interesse was ook tijdens de economische crisis groot’, benadrukt Gerberding. Dat toont volgens hem aan dat de economische samenwerking tussen beide landen nog steeds toeneemt. Onder de leden zijn 480 Nederlandse bedrijven, 420 komen uit Duitsland.
Groei boven verwachting
De DNHK is al meer dan honderd jaar het eerste aanspreekpunt voor ondernemingen in beide landen, die op de buurmarkt actief willen worden. De Handelskamer werd in 1905 in Düsseldorf als vereniging opgericht en biedt dienstverleningen als exportadvies, bemiddeling van zakenpartners en juridisch, personeels- en belastingadvies. Daarnaast worden jaarlijks meer dan vijftig evenementen georganiseerd om contacten tussen ondernemingen in beide landen te leggen. Het netwerk van de Handelskamer geldt al jaren als grootste economisch platform binnen het Nederlands-Duits bedrijfsleven. ‘In de afgelopen jaren hebben wij onze dienstverlening voor leden consequent uitgebreid’, zo onderbouwt Gerberding de groei van het aantal leden. Dat heeft volgens Gerberding niet in de laatste plaats de communicatie tussen de bedrijven onderling verbeterd. De leden presenteren zichzelf op de website van de DNHK aan een breed publiek in het buurland en komen in informele sfeer bijeen, bijvoorbeeld tijdens het jaarlijkse DNHK-Zomerfeest of grote evenementen zoals het aanstaande EK hockey in Mönchengladbach. Via het eigen Members-for-Members programma kunnen ledenbedrijven van de Handelskamer hun diensten tegen speciale voorwaarden aan andere bedrijven aanbieden. ‘De actuele resultaten liggen duidelijk boven verwachting’, aldus directeur Gerberding. Hij gaat ervan uit dat de positieve ontwikkeling zich verder voortzet.