DNHK over magische grens van negenhonderd leden

Eind juli verwelkomde de Handelskamer de specialist voor industriële verpakkingen Günter Püschmann GmbH & Co KG uit het Duitse Wuppertal als negenhonderdste verenigingslid. ‘Daarmee hebben we alleen al in het lopende jaar bijna honderdnieuwe leden geworven’, zegt DNHK-directeur Axel Gerberding verheugd. Volgens hem is het succes van de Handelskamer vooral terug te voeren op het brede aanbod aan dienstverleningen en de aan beide zijden van de grens gestegen interesse in het buurland. Ondanks de moeilijke economische randvoorwaarden van de afgelopen jaren zag de Handelskamer het aantal lidmaatschapsaanvragen vooral in de laatste twaalf maanden behoorlijk toenemen. ‘De interesse was ook tijdens de economische crisis groot’, benadrukt Gerberding. Dat toont volgens hem aan dat de economische samenwerking tussen beide landen nog steeds toeneemt. Onder de leden zijn 480 Nederlandse bedrijven, 420 komen uit Duitsland.

Groei boven verwachting

De DNHK is al meer dan honderd jaar het eerste aanspreekpunt voor ondernemingen in beide landen, die op de buurmarkt actief willen worden. De Handelskamer werd in 1905 in Düsseldorf als vereniging opgericht en biedt dienstverleningen als exportadvies, bemiddeling van zakenpartners en juridisch, personeels- en belastingadvies. Daarnaast worden jaarlijks meer dan vijftig evenementen georganiseerd om contacten tussen ondernemingen in beide landen te leggen. Het netwerk van de Handelskamer geldt al jaren als grootste economisch platform binnen het Nederlands-Duits bedrijfsleven. ‘In de afgelopen jaren hebben wij onze dienstverlening voor leden consequent uitgebreid’, zo onderbouwt Gerberding de groei van het aantal leden. Dat heeft volgens Gerberding niet in de laatste plaats de communicatie tussen de bedrijven onderling verbeterd. De leden presenteren zichzelf op de website van de DNHK aan een breed publiek in het buurland en komen in informele sfeer bijeen, bijvoorbeeld tijdens het jaarlijkse DNHK-Zomerfeest of grote evenementen zoals het aanstaande EK hockey in Mönchengladbach. Via het eigen Members-for-Members programma kunnen ledenbedrijven van de Handelskamer hun diensten tegen speciale voorwaarden aan andere bedrijven aanbieden. ‘De actuele resultaten liggen duidelijk boven verwachting’, aldus directeur Gerberding. Hij gaat ervan uit dat de positieve ontwikkeling zich verder voortzet.

De redactie

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

16 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

16 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

17 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

18 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

20 uur ago