Het gezamenlijk handelsvolume van beide landen is in 2010 op 132 miljard euro uitgekomen, een groei van 20 miljard euro. Nederland blijft daarmee de op één na belangrijkste handelspartner van Duitsland, ook al exporteerde China voor het eerst meer goederen naar de Bondsrepubliek. De meest geleverde producten waren cokes- en aardolieproducten, chemische producten en voedingsmiddelen. Omgekeerd importeerde Nederland vooral farmaceutische producten, IT-producten en machines. Ook de export van dienstverleningen naar Duitsland nam toe tot meer dan 10 miljard euro. Naast toerisme en goederenverkeer ging het daarbij vooral om communicatie-, computer en IT-dienstverleningen, maar ook om verzekeringen, financiële en zakelijke dienstverleningen.
‘Op het gebied van dienstverlening, maar ook in groeisectoren als de gezondheidsbranche en op het gebied van innovatieve communicatie en IT-oplossingen bestaan er in 2011 goede kansen’, zegt Lars Gutheil, woordvoerder van de DNHK. Volgens hem biedt Duitsland door de hoge economische groei goede perspectieven voor Nederlandse investeerders. ‘Het economisch profiel gaat ook in op groeisectoren als IT en zorg’, aldus Gutheil. Het profiel is een goede informatie- en oriëntatiebron voor bedrijven die de Duitse markt willen betreden. Daarbij hoort ook informatie over juridische, belastingtechnische en culturele verschillen tussen beide landen waarop ondernemers bij hun marktentree op de buurmarkt moeten letten.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…