De doorbraak van smart homes, een woning met meer comfort door gebruik van technologie, komt dichterbij. Goedkopere sensoren, draadloze apparatuur en stembediening maken toepassing op grotere schaal mogelijk. Twintig procent van de gevraagde consumenten hebben bij de koop van een woning daar enkele duizenden euro’s voor over.
Dit betekent een potentiële markt van 600 miljoen euro per jaar. Naast de installateurs betreden ook veel andere bedrijven deze markt, zo blijkt uit een recent gepubliceerd rapport van het ING Economisch Bureau.
Smart lampen en thermostaten
Ruim vier op de tien Nederlanders heeft nog helemaal geen slimme apparaten in huis die ze via spraak, sensoren of smartphone kunnen bedienen. De volgende slimme apparatuur hebben consumenten relatief wel vaak in huis: 1. Lichten die automatisch aan- of uitschakelen (16%); 2. Thermostaat te bedienen met smartphone (14%) en 3. Lampen te bedienen met smartphone (11%).
Als bewoners moeten kiezen staat het smart maken van de woning niet bovenaan. Slechts drie procent wenst zijn woning het liefst van slimme apparatuur te voorzien. Ruim een derde kiest er liever voor om te investeren in een zuinigere woning en bijna een vijfde (18%) voor extra woonoppervlakte.
600 miljoen euro
Ondanks de terughoudendheid onder consumenten is ruim twintig procent toch bereid om voor een smart home extra te betalen. Ruim zestien procent heeft er een tot twee procent hogere aankoopprijs van een woning voor over en ruim vier procent heeft er twee tot vier procent voor over. Indien deze twintig procent consumenten hun koopwoning smart (laten) maken bij aankoop dan betekent dat een jaarlijkse potentiële marktomzet van ruim 600 miljoen euro. Bij een huidige elektromarkt van installateurs van circa 1,7 miljard euro is dat een marktpotentieel van bijna 35 procent extra omzet. Dat is nog exclusief de markt voor huurwoningen.
‘Technische installaties en dus ook smart homes in woningen zijn traditiegetrouw het domein van de installateur. Dit staat echter onder druk doordat consumenten zelf steeds meer kunnen installeren’, aldus Maurice van Sante, Senior Econoom bij ING Economisch Bureau. ‘De installateur krijgt daarnaast te maken met allerlei nieuwe spelers die slimme apparatuur aanbieden en de installatie daarvan. Internetproviders, IT-bedrijven, energiemaatschappijen en retailers zijn bezig deze markt te betreden.’