Exporteurs zien 2016 met vertrouwen tegemoet. Europa blijft een belangrijke afzetmarkt, maar ondernemers zien ook volop kansen buiten de grenzen van de Europese Unie.
Dit is één van de conclusies uit Trends in Export 2016, het jaarlijkse onderzoek van Atradius, de grootste kredietverzekeraar van Nederland, en ondernemersverenigingen EVO & Fenedex.
Voor het vierde achtereenvolgende jaar groeit de exportomzet van exporterende bedrijven harder. In 2015 steeg de exportomzet met 9 procent. In 2014, 2013 en 2012 was dit respectievelijk nog 8,5, 8 en 7 procent. De verwachtingen voor 2016 zijn met 10 procent nog hoger gespannen. Dit geldt vooral voor Duitsland, waarvoor 67 procent van de bedrijven een groei verwacht in 2016. De oosterburen worden op de voet gevolgd door Iran, dat door het afbouwen van de sancties door 66 procent als groeimarkt wordt bestempeld. De Verenigde Staten sluiten de top drie af met 64 procent.
Groter aandeel export naar EU
De Europese Unie blijft van zeer groot belang voor de export van Nederlandse bedrijven. Het aandeel exportomzet dat exporteurs in de EU realiseren, is dit jaar zelfs iets gestegen van 66 naar 69 procent. Niet eerder was dit percentage binnen de EU zo groot.
Nederlandse exporteurs geven de Europese interne markt met een 6,9 een ruime voldoende. Als belangrijkste voordelen van de EU noemen zij het vrije verkeer van goederen en diensten, de makkelijke markttoegang en de gemeenschappelijk munt. De verschillen in regelgeving en de hoeveelheid en complexiteit ervan zien bedrijven als grootste nadelen.
VS hot
De top vijf van meest populaire exportbestemmingen in 2015 buiten de EU wordt aangevoerd door de Verenigde Staten. De VS staan voor het eerst op een gedeelde eerste plaats met Zwitserland. De VS doen het ook goed als nieuwe exportmarkt. Niet alleen voeren ze de lijst aan van nieuwe betreden markten in 2015, ook voor 2016 worden de VS het vaakst genoemd als nieuw afzetgebied.