Draline heeft in mei 2015 het Production Organisation Approval Certificate voor de productie van turbinemotoren behaald. Turbinemotoren voor, hetgeen een beetje vreemd lijkt, zweefvleigtuigen ,
Dit certificaat, uitgegeven door de Civil Aviation Authority of The Netherlands, geeft Draline de officiële status van producent en toeleverancier voor de luchtvaart. Hiermee voegt het bedrijf zich bij een zeer select aantal Nederlandse bedrijven welke de kennis en kunde bezitten om rechtstreeks voor de luchtvaartindustrie te mogen produceren.
Turbine voor zweefvliegtuigen
Een trend in de markt is dat steeds meer zweefvliegtuigen een hulpmotor aan boord willen hebben, om een buitenlanding te voorkomen. Het is op dit moment niet mogelijk om motoren achteraf in te bouwen: de huidige zuigermotoren zijn te zwaar om later alsnog ingebouwd te worden. Door het nieuwe type lichtgewicht gasturbinemotor zal er dus een gehele nieuwe markt ontstaan die op dit moment nog niet bediend wordt.
Draline heeft de afgelopen 5 jaar gewerkt aan de realisatie van een turbinesysteem voor zweefvliegtuigen. Onder de naam PSR Jet System, brengt het bedrijf een systeem op de markt, bestaande uit een turbinemotor, brandstof verzorgingseenheid, motormanagement module en cockpit instrumentarium. Het geheel weegt slecht 10 kilogram en kan worden ingebouwd in zowel bestaande als nieuwe zweefvliegtuigen. Het systeem is een meer dan volwaardig alternatief voor de bestaande propellermotoren in motorzweefvliegtuigen, wat mede blijkt uit het feit dat er inmiddels al ruim 10 systemen zijn verkocht en ingebouwd.
De gasturbinemotor is zeer eenvoudig te bedienen, dit vergroot de veiligheid en helpt ongelukken te voorkomen. Zuigermotoren moeten geheel met de hand bediend worden: eerst moet de motor uitgeklapt worden, daarna moet de wind die langs komt gebruikt worden om de motor aan te drijven en moet de motor met de choke ingeregeld worden. De gasturbinemotor daarentegen wordt geheel elektronisch aangestuurd en heeft slechts drie knoppen: omhoog/omlaag, aan/uit, toerenstand. Hierdoor is de motor direct in te schakelen wanneer nodig en zullen vliegers veel minder hoogte verliezen bij een doorstart.
Uit testen is gebleken dat de gasturbinemotor minder trilt dan de huidige zuigermotoren, hierdoor zal comfortabeler gevlogen kunnen worden.
Certificering
Volgens Mark Linders, directeur van Draline, is veel tijd en energie gaan zitten in de daadwerkelijke certificering. ‘In eerste instantie hebben we ons natuurlijk geconcentreerd op de ontwikkeling van de turbinemotor met periferie, met bijbehorende certificering door EASA van dit systeem. De technische ontwikkeling is in samenwerking met AMT Netherlands gedaan. Daarna hebben we de aanvraag voor de certificering van de productieorganisatie afgerond. Al met al een zware klus, maar het heeft de hele organisatie naar een nog hoger niveau gebracht.’
Draline bouwt fijnmechanische en mechatronische modules, is specialist in CNC draai- en freeswerk van alle soorten metalen en kunststoffen met meer dan 30 jaar ervaring. In deze markt werkt Draline momenteel met 18 FTE’s voor zo’n 10 verschillende branches en sub branches zoals de voedingswarenindustrie, amusementsindustrie, automobielindustrie, luchtvaart, elektronica, algemene machine- en apparatenbouw.