Drie genomineerden voor Logistica Award

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De drie genomineerden voor de Logistica Award 2012 zijn afgelopen woensdag bekend gemaakt. De @vanceMaxiMate, De i-Collector en de Prorunner mk5 van Nedpack. Tijdens de Vakbeurs Logistica op 13 november 2012 zal de winnaar bekend worden gemaakt.

De Logistica Award is een initiatief van de Stichting Logistica en VNU-Exhibitions. Het is de beloning voor de beste of meest innovatieve oplossing in de logistiek voor een nieuwe of verbeterende werkwijze van transport, opslagmethode, handling of andere logistieke systemen. Het aantal aanmeldingen voor de Logistica Award 2012 was met 18 ongeëvenaard hoog. Opvallend is de goede kwaliteit van de inzendingen en de grote diversiteit aan innovaties. Het is een graadmeter voor de innovatiekracht binnen het logistieke vakgebied.

  

De inschrijvingen lopen uiteen van innovatieve verbeteringen aan bestaande systemen tot concrete oplossingen met een hoge graad van directe toepasbaarheid voor logistieke problemen binnen het eigen bedrijfsproces. De inzendingen zijn beoordeeld aan de hand van een aantal beoordelingscriteria: toepassingswaarde, mate van innovatie, economisch belang, kosteneffectiviteit en creativiteit. Het idee achter de inzending dient een Nederlandse inbreng te hebben. Een jury onder voorzitterschap van Prof.dr. M.B.M. de Koster, heeft alle inzendingen beoordeeld en vervolgens drie inzendingen genomineerd.

De jury is van oordeel dat de drie genomineerde inzendingen zeer innovatieve oplossingen bieden voor veel voorkomende logistieke knelpunten, waaronder ruimtegebruik, energiegebruik en het verbeteren van arbeidsomstandigheden. Tijdens de Vakbeurs Logistica op 13 november 2012 zal de winnaar bekend worden gemaakt. In alfabetische volgorde zijn de genomineerde bedrijven:

Nominatie 1 – @vance

De @vanceMaxiMate is een vinding van @vance die zo eenvoudig is, dat het de jury verbaasd heeft dat het idee nog niet eerder op de markt gebracht is. Het bestaat uit een set hoekprofielen met dwarsliggers en een spanband die zeer snel, binnen twee minuten, om een pallet aan te brengen zijn, waardoor meerdere pallets eenvoudig en stabiel op elkaar gestapeld kunnen worden, gebruikmakend van een stapelaar. Dit verhoogt de beladingsgraad in vrachtwagens, of leidt tot compactere stapeling van pallets in een magazijn. Indien twee pallets op elkaar gestapeld worden in een magazijnstelling, kan uit de onderste verzameld worden. Een set weegt 25 kg en meerdere sets kunnen opgeborgen worden op een pallet met een speciaal fixtuur, zodat sets compleet blijven en niet zoek raken. Alle sets zijn daartoe ook getagd.

De bedoeling is voorlopig de sets op huurbasis te verstrekken aan met name logistiek dienstverleners.

Het idee is ontstaan vanuit de eigen praktijksituatie bij @Vance, om de beladingsgraad van vrachtwagens te verhogen. Een oplossing bleek niet voorhanden en de MaxiMate was het resultaat. Inmiddels zijn wereldwijd 8 patenten verleend. De jury is zeer gecharmeerd van deze originele, eenvoudige oplossing, die potentieel tot grote besparingen op ruimte, transport, emissies en kosten kan leiden. Wel is het noodzakelijk een gesloten transportketen op te zetten.

Nominatie 2 – I-Collector Europe

De i-Collector is een intelligent buffer- en orderverzamelsysteem van I-Collector Europe dat de zesde plaats bereikte in de MKB innovatie Top100 van 2011. Het systeem kan in batch aangeleverde producten opslaan, intern hergroeperen en per stuk, gesorteerd, uitslaan. Het bijzondere is dat dit gebeurt met zeer eenvoudige, robuuste technologie. Het systeem bestaat uit twee synchroon bewegende liften aan overliggende kanten van de opslagbuffer. De ene lift duwt lege ladingdragers naar binnen, terwijl aan de andere kant volle benodigde ladingdragers met producten uitgepusht worden op de andere lift. Deze lift brengt vervolgens de producten naar een verzamelschacht en duwt de producten naar binnen, waar ze door een conveyor met een grijpmechanisme op de afvoerband geschoven worden. De andere lift vangt tegelijkertijd de leeggeraakte ladingdragers op, waarna het proces herhaald kan worden. Inslag van producten gaat analoog, met een aanvoerband. Het systeem kan ingebouwd worden in een zeer beperkte ruimte, gebruikt weinig energie en is, in vergelijking met andere compacte opslag- en verzamelsystemen, relatief goedkoop. Het product wordt geleverd via system integrators en heeft een terugverdientijd van ca. 1 tot 2 jaar. Inmiddels zijn diverse patenten verleend. Het systeem lijkt met name toepasbaar in E-commerce omgevingen met kleine producten en vrij kleine orders per klant, maar is te leveren in diverse uitvoeringen, waardoor ook grotere producten in een Goods-to-Man toepassing te realiseren zijn. De jury is zeer gecharmeerd van deze originele en eenvoudige oplossing voor compacte opslag en orderverzamelen. De oplossing kan potentieel leiden tot grote besparingen op ruimtebeslag in het magazijn, emissies en kosten.

Nominatie 3 – Nedpack

De Prorunner mk5 van Nedpack is ongeveer 1 jaar op de markt en er zijn reeds enige honderden stuks van verkocht. Het is een volcontinulift met sorteermogelijkheid. De lift kan producten afzetten op meerdere niveaus dankzij een slim klapmechanisme, gemonteerd op de afzetbanen, dat uitklapt als het product uitgesorteerd moet worden op de betreffende baan. De capaciteit bedraagt, afhankelijk van de producthoogte, ca. 3000 stuks per uur bij een liftsnelheid van 0,5 m/s. Het product is goedkoper en compacter dan andere verticaalsorteeroplossingen, wat leidt tot een groot marktpotentieel en korte terugverdientijden. Het product wordt als compleet bouwpakket geleverd via system integrators, die het product inpassen in een totaaloplossing. Het unieke aan het systeem is het mechanisme dat het product horizontaal gepositioneerd houdt tijdens de hele omloop. Binnen hetzelfde systeem zijn dan ook zowel opwaartse als neerwaartse productstromen mogelijk die de sorteermogelijkheden vergroten. Het aandrijfsysteem is gepatenteerd. De jury is zeer te spreken over dit innovatieve systeem voor verticaalsortering. Het is goedkoper en compacter dan andere verticaaltransport- en sorteeroplossingen en leidt daarmee tot nieuwe toepassingen voor verticaalsortering.