Duitse campagne tegen namaakmachines

Alles bij elkaar zegt de Duitse machine- en installatieindustrie voor 5 miljard euro per jaar aan schade te leiden. Zelfs op beurzen durven Aziatische exposanten gerust een namaakmachine tentoon te stellen. ‘Het probleem met namaak is groot’, constateert dr. Gutmann Habig, branchemanager bij de VDMA. ‘We richten ons met deze campagne in eerste instantie op de gebruikers van de technologie en niet op de criminelen zelf.’ Habig wijst erop dat voor Europese gebruikers een thema als veiligheid niet uit het oog mag worden verloren. Namaakproducten voldoen vaak niet aan allerlei veiligheidseisen. Bij de campagne hoort een apart logo, waarin de c van copyright gecombineerd wordt met een vingerafdruk.
Franc Coenen

Meer over dit onderwerp in het volgende nummer (week 36) van Vraag en Aanbod.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

6 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

1 dag ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

1 dag ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

1 dag ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

1 dag ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

1 dag ago