‘Kijk alleen al naar de geïnteresseerde bezoekers. De Duitse inkopers maken van te voren heel gericht een lijst met bedrijven die ze willen bezoeken. Sta je daar niet op, vergeet het dan maar. Het betekent dus dat je enorm hard moet werken aan het netwerk.’ Braakhuis herinnert zich nog de eerste Hannover Messe in 2007. ‘We kregen amper bezoek en dan zakt de moed je toch wel een beetje in de schoenen. Maar nu, zeven jaar later, hebben we diverse goede Duitse bedrijven aan ons gebonden. Het is in Duitsland ook zeker een kwestie van doorzetten. Presenteer je je jaren achter elkaar op de beurs, dan gaan ze je herkennen en zullen geneigd zijn te denken dat je een goed, solide bedrijf bent.
Verder moet je als bedrijf ervoor zorgen dat je een lijntje legt naar andere geïnteresseerd partijen en deze dan ook gericht uitnodigt voor een bezoek aan je stand. Ook moet je als toeleverancier niet denken dat je direct orders boekt op de Hannover Messe, het is echt een kwestie van volhouden en een lange adem hebben.’ Braakhuis ziet veel mogelijkheden in het ketendenken. ‘Veel opdrachtgevers willen naast de ontwikkeling en bouw ook de engineering bij één partij onderbrengen. Dat noopt ons om bijvoorbeeld andere goed gekwalificeerde engineeringsbedrijven in te schakelen bij een opdracht. Wij bieden de klant dit dan ook aan. Dit resulteert vaak in een partnering waarbij er één bedrijf eindverantwoordelijk richting de klant is.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…