UTRECHT – Duitsland, daar is het te doen voor Nederlandse OEM’ers. Maar hoe krijg je er voet aan de grond als toeleverancier? ‘Neem de tijd en durf te investeren in een duurzame relatie’, tipte Enrico Kretschmar, directeur van Gateway-to-Germany, woensdagochtend op de ESEF tijdens de masterclass ‘Einkauf & Innovation!’. ‘Want Duitsland is het industrieland bij uitstek!’
Ondanks de vroege aanvangstijd van 8.00 uur vielen er genoeg interessante zaken te beluisteren tijdens de masterclass. In Duitsland liggen veel kansen, zoveel is duidelijk. ‘Maar de Duitse zakelijke markt is de onze niet en dus zijn er belangrijke verschillen. In Nederland is bijvoorbeeld een afspraak een afspraak, maar bij onze oosterburen geldt dat pas als er een handtekening is gezet’, vertelde Kretschmar. De mentaliteit ‘dat doen we wel effe’ in Nederland speelt volgens de directeur nog wel eens op. ‘En dit heeft zelden succes. Vandaar dat we bij bedrijven hameren op dat geduld.’
Roel van Vemde