Deutz, fabrikant van innovatieve aandrijfsystemen, zag in de eerste helft van 2020 als gevolg van de coronacrisis een aanzienlijke daling van de bedrijfspresentaties. Vanaf 2020 wil het bedrijf jaarlijkse kostenbesparingen van zo’n honderd miljoen euro doorvoeren.
Deutz zag de vraag dalen doordat klanten de voorraden van motoren die ze hadden opgebouwd voordat de nieuwe emissienormen van kracht werden, bleven verkopen, wat eind 2019 al had geleid tot een laag niveau van lopende orders, en door de macro-economische impact van de coronacrisis in wat al een uitdagende marktomgeving was. Bovendien werd de bedrijfsvoering in het tweede kwartaal aanzienlijk verstoord als gevolg van een tijdelijke productiestop en de invoering van werktijdverkorting.
‘De negatieve effecten van de coronacrisis op de wereldeconomie en dus op onze motoractiviteiten kunnen niet worden genegeerd. Op dit moment kan niemand voorspellen hoe de coronacrisis zich zal blijven ontwikkelen’, aldus Dr. Frank Hiller, CEO van Deutz. ‘Om op de lange termijn concurrerend te zijn en ervoor te zorgen dat het bedrijf op koers blijft voor succes, is het van vitaal belang dat we onze processen en structuren regelmatig herzien. We hebben dit gedaan en we verwachten dat de uitvoering van het daaruit voortvloeiende actieplan vanaf eind 2022 een jaarlijkse kostenbesparing van in totaal ongeveer honderd miljoen euro zal opleveren.’
Deutz zag de nieuwe orders dalen met 34,6 procent op jaarbasis tot 623,6 miljoen euro. De daling is niet enkel te wijten aan het coronavirus, maar ook aan het hoge aantal nieuwe orders in de voorgaande periode, toen klanten een voorraad opbouwden voordat de nieuwe emissienormen van kracht werden. De omzet daalde in het eerste halfjaar met 33,3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2019, tot 620 miljoen euro.
Begin van dit jaar lanceerde Deutz een efficiëntieprogramma om de prestaties te versterken. De maatregelen die hiermee samenhangen moeten een jaarlijkse kostenbesparting van honderd miljoen euro per jaar oplevering met ingang van 2022. Hiervoor worden de bedrijfskosten aangepast, maar de besparingen zijn ook afkomstig van een verlaging van de personeelskosten. In totaal zullen er duizend banen verdwijnen, in de eerste helft van dit jaar verdwenen er al 380 arbeidsplaatsen, met name uitzendkrachten. De meeste ontslagen vallen in Duitsland.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…