Gewoon doen wat de klant vraagt. Het lijkt een simpele marketingformule. TIV-deelnemer Dulasta Metaalbewerking is er in ieder geval groot mee geworden. Met zestig medewerkers is de onderneming uit Staphorst in 23 jaar uitgegroeid tot een grote toeleverancier, gespecialiseerd in hoogwaardige stalen componenten.
Met langlopende orders voor onder meer betonbekistingsystemen, opleggers, laad- en lossystemen en andere applicaties voor transport- en trailerbouw, speelt Dulasta slim in op de vraag naar outsourcing van productie. Dulasta beschikt dan ook over ruime faciliteiten en ruime snij-, zet- en lascapaciteit voor middeldikke plaat, waaronder een lasrobotinstallatie voor producten tot 20 meter lengte.
De ervaring die Dunnink sr. opdeed, toen hij in 1987 begon met lasbedrijf Dunnink, was dat het veel lucratiever was om laswerk voor grote bedrijven te gaan doen. Daarom kocht hij in 1990 bij Valk Welding zijn eerste lasrobot en haalde hij laswerk binnen van grote bedrijven die in piektijden capaciteit tekort kwamen. ‘De eerste Panasonic AW-066 lasrobot is nog steeds in gebruik en was voor ons het begin van een goede relatie met Valk Welding. Inmiddels beschikken we over zeven Panasonic lasrobotinstallaties, waaronder de nieuwste Tawers booglasrobots.’
Uitbesteden
Volgens de zonen Harm en Bennie Dunnink zijn er nog steeds grote bedrijven die hun productie af willen stoten en zich zelf meer toe willen leggen op de ontwikkeling, marketing en verkoop. Vooral in container- en afzetsystemen voor de transportsector zit volgens hen nog voldoende potentie. Met de ruime snijcapaciteit van 2 tot 20 mm en 8 meter lengte, buigcapaciteit van 150 tot 1.250 ton en 8 meter buiglengte en een zevental lasrobotinstallaties, is Dulasta een aantrekkelijke partij voor deze OEM’ers. Door de hoge automatiseringsgraad op lasgebied heeft het bedrijf haar concurrentiepositie ten opzichte van goedkopere Oost-Europese landen bovendien weten te versterken. ‘Omdat de transportkosten het inkoopvoordeel voor een groot deel weer teniet doen en de klant de mogelijkheid wil hebben tot op het laatste moment wijzigingen door te kunnen voeren, is veel werk uit die regio weer terug naar eigen land gekomen’, licht Bennie Dunnink toe. ‘Wij bieden de klant bovendien een totaalpakket, waarbij we alle bewerkingen, tot een gereed product in eigen huis, uit kunnen voeren, zodat we transportkosten uitsluiten en de kwaliteit zelf in de hand hebben. Dat vertaalt zich in een concurrerende prijs voor de klant.’
Extern programmeren
Als je veel werkzaamheden kunt automatiseren, kun je volgens Harm Dunnink goed concurreren. Naast het laser- en plasmasnijden speelt de lasautomatisering hierin een cruciale factor. Voor grote laslengtes in grote aantallen zet Dulasta lasautomaten in. ‘Al het andere terugkerende laswerk doen we zoveel mogelijk op de lasrobots. Alle orders worden in 3D aangeleverd en door ons met het offline programmeersysteem DTPS naar een lasprogramma voor de robot vertaald. Dat kunnen we met DTPS al doen terwijl de lasmallen nog in productie zijn. Daarna is het nog een kwestie van het afstemmen van de posities van het product ten opzichte van de lasmal en de manipulator en zorgen dat de nulpunten van het product en de robot overeenstemmen. In een goed uur kun je zo een product op de robot zetten. Bij een gecompliceerd product is dat zelfs bij enkelstuks al lonend. Voorheen programmeerden we dat handmatig met de teach-pendant. Dan stond de robot ruim twee dagen stil.’
Grote werkstukken
Dulasta heeft op dit moment een groot project voor betonbekistingsystemen in productie. De grote delen worden met de hand voorgehecht en daarna op de lasrobot afgelast. ‘Voor een handlasser worden dergelijke werkstukken van 2,5 x 5 meter te groot om overal goed bij te kunnen. Voor grote producten tot 20 meter hebben we daarom geïnvesteerd in een robotinstallatie met twee Panasonic Tawers booglasrobots aan een hangende constructie met langsverplaatsing. De grote stortwanden voor betonbekisting worden nu op twee opspanplaatsen tussen manipulatoren opgespannen en door de robots afgelast. ‘Naast tijd- en kwaliteitswinst, beperken we hiermee ook het zware werk voor de handlassers’, vat Harm Dunnink samen.
Laseisen
Hoewel Dulasta helemaal gewend is aan de hoge laskwaliteit en gunstige prijs-kwaliteitsverhouding van de Panasonic lasrobots, is de keuze voor dit robotmerk meer ingegeven door de support van de leverancier dan door het merk. ‘Een product kopen is één, maar een probleem oplossen is twee. Pas dan leer je een leverancier kennen. We kijken daarom meer naar de organisatie dan naar het merk. Valk Welding heeft een enorme knowhow op lasgebied en robottechnologie. Daarmee bieden ze ondersteuning op een hoog niveau. Datzelfde kun je zeggen over hun service. Om die reden doen we al twintig jaar zaken met Valk Welding’, aldus Bennie Dunnink.
TIV-deelnemer Dulasta heeft, door zich te specialiseren in het maken van zwaardere producten, een stevige positie opgebouwd in de toeleverketen voor constructieve producten. Door de schaalgrootte kan het bedrijf over speciale machines en gereedschappen beschikken, die niet ieder bedrijf zich kan permitteren. Het hele machinepark, evenals de hijsfaciliteiten en de organisatie, zijn dus volledig ingericht op de productie van zwaardere metaalproducten. Een propositie die vraagt om schaalgrootte en drijft op leverbetrouwbaarheid, kwaliteit en ondernemersgeest. Dulasta zal eerder verder groeien dan afslanken.