Duurzaam aggregaat pilotfase voorbij

Bredenoord ontwikkelde, in ketensamenwerking met Dura Vermeer, deze ESaver in eigen huis. Op verschillende plaatsen hebben twee voorgaande prototypen pilotprojecten gedraaid, onder meer bij de aanleg van een ecoduct en bij onderhoudswerkzaamheden op Schiphol. De op papier berekende brandstofbesparing van veertig procent werd in de praktijk ruimschoots gehaald. De pilotresultaten bevestigen de overtuiging van Dura Vermeer en zorgen ervoor dat het bouwbedrijf als eerste de hybride techniek op grote schaal inzet. De ESavers (400V) die Dura Vermeer huurt, leveren in combinatie met een 15 kVA aggregaat tot maximaal 30 kVA vermogen als er voldoende accucapaciteit is.

Verantwoord

De nieuwe hybride aggregaten combineren maatschappelijk verantwoord ondernemen met praktisch rendement. Age Vermeer, directeur Dura Vermeer Divisie Infra: ‘De schaarste aan grondstoffen en het opraken van fossiele brandstoffen inspireert ons. Daarbij geloven wij in de optelsom van ideeën, initiatieven en ontwikkelingen die we in ketensamenwerking vormgeven.’

ESaver

Uitgangspunt bij het ontwikkelen van de ESaver was het efficiënter maken van bestaande technologie. In het hybride concept van de ESaver wordt een bestaand aggregaat uit Bredenoords huurvloot gekoppeld aan een accupakket door middel van een unieke inregeling; de power intelligence. Is het accupakket bijna leeg of is er een piek in de stroomvraag, dan slaat het aggregaat aan. De motor werkt altijd op vol vermogen, dus in zijn meest efficiënte werkgebied. Zodra het accupakket opgeladen is, stopt de motor en wordt de voeding geleverd vanuit het accupakket. Door deze speciaal ontwikkelde power intelligence realiseert de ESaver tot veertig procent besparing van brandstof en emissie ten opzichte van bestaande aggregaten in een normale configuratie. Daarnaast betekent het een forse geluidsreductie. Het aggregaat hoeft bijvoorbeeld niet meer de hele nacht te draaien. Uniek aan de ESaver is de mogelijkheid voor de gebruiker om online de resultaten te monitoren. De besparing ten opzichte van een normaal ingezet aggregaat, in brandstof en CO2-uitstoot, wordt direct zichtbaar in het verbruikersprofiel.

www.bredenoord.com

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago