De zogeheten e-trike haalt een maximale snelheid van 45 km/u en kan dankzij een paar zonnecellen zelfs verder rijden dan de standaard actieradius van 60 km. Hij weegt 120 kg inclusief accu en heeft een totaalgewicht van 300 kg. Het opbergvolume bedraagt momenteel 600 l, wat betekent dat er ongeveer 8 winkelmandjes tot een gewicht van 100 kg vervoerd kunnen worden.
De voornaafmotor heeft een vermogen van 2,3 kW en een maximumkoppel van 120 Nm, dat beschikbaar is vanaf een staande start. Een verbruik van ongeveer 2,5 kWh per 100 km wordt als matig beschouwd en komt overeen met een verbruik van 0,32 l benzine of 0,25 l diesel per 100 km. Wanneer de zonnecellen extra stroom opleveren, is de actieradius nog groter of wordt het laadproces aan het stopcontact versneld.
Voorafgaand aan de samenwerking met Edeka had RM Customs al een prototype van zijn e-trike gelanceerd, die een snelheid van 25 km per uur haalde. Tijdens de ontwikkeling kampte men met het probleem dat het hele systeem bij kuilen of plotselinge stuurbewegingen begon te hobbelen, waardoor het voertuig dreigde te kantelen. Dit was ook een kritiekpunt van TÜV. Omdat de nieuwe uitvoering een maximumsnelheid van 45 km per uur heeft, moesten de oprichters van RM Customs, Marcel Rouenhoff en Markus Mühlberg, de problemen met het chassis oplossen. Een eerste poging met industriële gasveren bleek niet afdoende. Daarom werd contact opgenomen met ACE Stoßdämpfer GmbH. Dit bedrijf verkoopt onder meer gasdruk- en gastrekveren. Met hun ervaring en rekening houdend met de belangrijke uitgangspunten is gekozen voor de hydraulische remcilinders van het type HB-28-100-EE-PT. Deze remcilinders kunnen worden gebruikt als dubbelzijdige of enkelzijdige remmen. De HB-28 is instelbaar en is met een diameter van 28 mm en een slag van 100 mm goed voor een variabel instelbare druk- of trekkracht van 30 N tot 3.000 N. Een instelsegment op de zuiger zorgt voor een eenvoudige afstelling.
Voor de volgende generatie van de e-trike zullen een verlengde wielbasis, een bredere rupsband en een achterwielaandrijving met twee naafmotoren van elk 2 kW en een koppel van 80 Nm zorgen voor nog meer rijveiligheid en wendbaarheid. Bovendien moet het volume van de kofferruimte worden verhoogd tot 1.000 liter. De accu wordt dan direct voor de achteras onder de kofferbak geplaatst om een zo laag mogelijk zwaartepunt en dus een optimaal bochtengedrag te bereiken. Optioneel kan de koffer worden voorzien van een 200 W Peltier koelsysteem in combinatie met 80 mm isolatieplaten van Styrodur.
Een remcilinder of ook wel genoemd wielremcilinder is een gietijzeren of aluminium deel wat gemonteerd zit in de remtrommel op de ankerplaat en waarin zich 1 of 2 zuigers bevinden welke door een rubber stofhoes beschermd worden.
De hydraulische druk die via het rempedaal uitgeoefend wordt en welke versterkt wordt door de rembekrachter drukt via de remleiding en remslang de cilinders naar buiten. De cilinders drukken de voering tegen de trommel en deze zal vertragen. Om het remsysteem te kunnen ontluchten is er een ontluchtingsnippel op de remcilinder aangebracht welke ook beschermd wordt tegen corrosie door een afsluitdopje.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…