Beursorganisator Easyfairs, die deze week de Welding Week in Antwerpen organiseert, overweegt de lasbeurs tweejaarlijks te organiseren. De beurs vindt momenteel om de vier jaar plaats in België.
Dat vertelde Dieter Wilssens, Group Event Director van Easyfairs, op de lasbeurs Welding Week in Antwerp Expo.
Ontwikkelingen gaan razendsnel
Volgens Wilssens is er een markt voor een tweejaarlijkse lasbeurs in België. ‘De ontwikkelingen in de laswereld gaan erg snel met robotisering, cobotisering, virtueel lassen en andere innovaties. Misschien moet je klanten minder lang laten wachten om met deze nieuwe technieken in aanraking te laten komen.’
Easyfairs is deze hypothese nu in de praktijk aan het toetsen bij bedrijven en de sector. ‘Mogelijk gaan we ook voor een kleiner evenement in Wallonië’, oppert Wilssens. ‘Verschillende mogelijkheden worden bestudeerd.’
Jaarlijkse Welding Week in Benelux
Door de frequentie in België op te voeren van vierjaarlijks naar tweejaarlijks, zou de Benelux in de praktijk een jaarlijkse Welding Week kennen. In oktober werd namelijk al bekend dat de NIL Verbindingsweek, elk twee jaar onderdeel van de Metavak, voortaan Welding Week Nederland heet.
Ook dit lasevenement in Nederland wordt door Easyfairs georganiseerd. ‘Welding Week in Nederland vindt elk even jaar plaats, in 2020, 2022 enz’, aldus Wilssens. Mocht Easyfairs de plannen doorvoeren dan zou België elke oneven jaar aan de beurt zijn.
Overkill aan beurzen
Het is maar de vraag wat de sector van deze plannen vindt. Joep Buitink, sales manager Benelux van Koike Europe reageert alvast terughoudend. ‘Er is al een overkill aan beurzen’, stelt hij.
Volgens Buiting is het idee van een beurs achterhaald. ‘De beurs is niet meer het uitgelezen medium om informatie te vergaren. In het digitale tijdperk kunnen mensen zich online informeren. Bij interesse spreekt men bij de dealer af. Iedereen heeft tegenwoordig een eigen showroom.’
Koike pakt volgend jaar uit met een mobiele showroom, waarmee het door Europa wil toeren. Het gaat daarbij om een vrachtwagen die is uitgerust met snij- en lasapparatuur en toebehoren. Dealers in Europa kunnen de vrachtwagen optrommelen als zij geïnteresseerde klanten hebben.