De eerste Duitslanddag in De Fabrique in Utrecht trok woensdag zo’n achthonderd bezoekers.
Zij lieten zich informeren over zakendoen bij de oosterburen. Met 27 verschillende workshops en informatiesessies konden zij kiezen uit de meest uiteenlopende thema’s, van marketing & pr tot en met grensoverschrijdende logistiek en toelevering aan de Duitse industrie. De dag was een initiatief van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK), die bedrijven uit beide landen ondersteunt bij het grensoverschrijdend zakendoen.
Opzienbarend waren de resultaten van het onderzoek dat hoofdsponsor Euler Hermes kredietverzekeringen voorafgaand aan de Duitslanddag in samenwerking met de DNHK had uitgevoerd onder Nederlandse en Duitse bedrijven. ‘Bij gelijkblijvend marktaandeel zal de Duitse vraag naar Nederlandse goederen in 2016 4,6 mld. euro hoger kunnen uitvallen dan dit jaar’, aldus chief economist Ludovic Subran van Euler Hermes. Om die extra omzet ook daadwerkelijk te behalen zullen Nederlandse exporteurs hun positie echter wel moeten verdedigen. ‘Op dit moment zien we het marktaandeel van landen als Spanje sneller toenemen dan dat van Nederland’, aldus Subran.