Hoewel OTS in eerste instantie lijkt op een monorailsysteem, zijn er unieke constructie- en designkenmerken die OTS wezenlijk onderscheiden van de monorail. De trein van de toekomst wordt gemaakt van geprefabriceerde elementen en heeft een lager energieverbruik per passagier dan de huidige treinsystemen.
Het OTS ontwerp is een afgeleide van een kabelbaan waarbij vervoerselementen op vaste afstand met constante snelheid, heen en teruggaand, bewegen. Dankzij de inzet van nieuwe technologieën is er geen sprake van geluidsoverlast of trillingen. Er wordt uitgegaan van een stalen draagprofiel, met een onder- en bovenflens.
De bovenflens is breed en voorzien van hangende zijpanelen, waardoor een tunnel wordt gevormd. Hierdoor worden de bogies volledig afgeschermd en is OTS een weersonafhankelijk vervoerssysteem. Er wordt dus ook met zware sneeuwval gereden. Bovendien is er van bladvorming op de rails geen sprake. In de fabriek is de tunnel uitgerust met de noodzakelijke leidingen, besturing en schakelapparatuur voor controle, veiligheid en de elektrische voeding.
De bogies kunnen een snelheid behalen van maar liefst 60 meter per seconde. Omgerekend is dat een snelheid van 216 kilometer per uur. Elke 30 seconden kunnen 40 passagiers in elke gewenste richting vervoerd worden, wat resulteert in een theoretische capaciteit van 4.800 passagiers per uur per baanrichting. OTS is een financieel en economisch aantrekkelijk totaalsysteem voor ‘on-demand’ railtransport. De frequentie kan computergestuurd worden aangepast aan het passagiersaanbod. In de spitsuren worden zo lange wachttijden vermeden.
De cabines hangen 4,2 meter boven de grond. Hierdoor baant OTS geen weg door landbouw- en natuurgebieden. De hoogte van OTS is 8,6 meter. Te hoog voor mens en dier om op het spoor te komen. De hoogte kan zo nodig worden aangepast bij het kruisen van waterwegen of obstakels. Per bogie met een 40 persoonscabine of draagplateau wordt uitgegaan van 8.000 kilogram.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…