Eerste duurzame transportsysteem door de ruimte

Hoewel OTS in eerste instantie lijkt op een monorailsysteem, zijn er unieke constructie- en designkenmerken die OTS wezenlijk onderscheiden van de monorail. De trein van de toekomst wordt gemaakt van geprefabriceerde elementen en heeft een lager energieverbruik per passagier dan de huidige treinsystemen.

Weersonafhankelijk door afgeschermde bogies

Het OTS ontwerp is een afgeleide van een kabelbaan waarbij vervoerselementen op vaste afstand met constante snelheid, heen en teruggaand, bewegen. Dankzij de inzet van nieuwe technologieën is er geen sprake van geluidsoverlast of trillingen. Er wordt uitgegaan van een stalen draagprofiel, met een onder- en bovenflens.

De bovenflens is breed en voorzien van hangende zijpanelen, waardoor een tunnel wordt gevormd. Hierdoor worden de bogies volledig afgeschermd en is OTS een weersonafhankelijk vervoerssysteem. Er wordt dus ook met zware sneeuwval gereden. Bovendien is er van bladvorming op de rails geen sprake. In de fabriek is de tunnel uitgerust met de noodzakelijke leidingen, besturing en schakelapparatuur voor controle, veiligheid en de elektrische voeding.

4.800 passagiers per uur

De bogies kunnen een snelheid behalen van maar liefst 60 meter per seconde. Omgerekend is dat een snelheid van 216 kilometer per uur. Elke 30 seconden kunnen 40 passagiers in elke gewenste richting vervoerd worden, wat resulteert in een theoretische capaciteit van 4.800 passagiers per uur per baanrichting. OTS is een financieel en economisch aantrekkelijk totaalsysteem voor ‘on-demand’ railtransport. De frequentie kan computergestuurd worden aangepast aan het passagiersaanbod. In de spitsuren worden zo lange wachttijden vermeden.

Minimale grondbelasting

De cabines hangen 4,2 meter boven de grond. Hierdoor baant OTS geen weg door landbouw- en natuurgebieden. De hoogte van OTS is 8,6 meter. Te hoog voor mens en dier om op het spoor te komen. De hoogte kan zo nodig worden aangepast bij het kruisen van waterwegen of obstakels. Per bogie met een 40 persoonscabine of draagplateau wordt uitgegaan van 8.000 kilogram.

De redactie

Recent Posts

Hydrauliek veilig ontluchten of drukloos maken met Safety Bucket

De Hydraulic Safety Bucket wordt gebruikt om een hydraulische installatie of component veilig te kunnen…

3 dagen ago

Omron + Dassault Systèmes op tour door Europa

Omron Industrial Automation en Dassault Systèmes starten dit najaar de ‘Make It Excellent’-tour door Europa met…

3 dagen ago

Partnership Heudra en Rodin Machining

Rodin Machining, een snelgroeiende metaalbewerker gespecialiseerd in CNC draaien- en frezen, kondigt een strategisch partnership…

4 dagen ago

Productie in Duitse machinebouw zakt onverwacht in 2024

De productie in de Duitse machinebouwsector zal in 2024 naar verwachting met acht procent dalen,…

4 dagen ago

Aandacht kleine bedrijven voor online veiligheid vermindert

Digitale veiligheid blijft in de samenleving en economie van levensbelang. Het algemene kennisniveau en de…

4 dagen ago

Valk Welding breidt Europees netwerk uit met Finse vestiging

Valk Welding heeft zijn netwerk uitgebreid met een filiaal in Finland. Dat maakte de specialist…

4 dagen ago