Provincie Noord-Holland heeft de eerste slimme weg van Nederland. Via het 4G-netwerk en wifi communiceren verkeerslichten tijdens het rijden realtime informatie met de automobilist. Op de beurs Intertraffic gaf de Noord-Hollandse gedeputeerde Elisabeth Post de eerste demonstratie van de app Talking Traffic.
De beurs, een evenement voor de verkeersindustrie, is een goede afspiegeling van de laatste trends en ontwikkelingen in de branche. Talking Traffic heeft nieuwe diensten die weggebruikers voorzien van realtime reisinformatie. De N205 is volledig uitgerust met slimme verkeerslichten en is daarmee de eerste slimme weg in Nederland. Tijdens de livedemonstratie was te zien hoe weggebruikers via een app op hun smartphone persoonlijk geïnformeerd worden over hoe lang het nog duurt voordat een verkeerslicht rood of groen wordt.
Beschikbaar
De eerste diensten van Talking Traffic zijn vanaf 20 maart beschikbaar voor iedere weggebruiker die de app op zijn telefoon heeft. Actuele reisinformatie op maat: de app communiceert over weerswaarschuwingen, files en stoplichten op de N205. ‘Zowel het gestandaardiseerde Europese wifinetwerk voor auto’s als de cloud door middel van het 4G-netwerk worden gebruikt’, vertelt Harm Jan Mostert, Adviseur Smart Mobility van de provincie Noord-Holland. ‘Het idee is dat wij de data die uit de verkeerslichten komen beschikbaar stellen voor applicatiebouwers. In de toekomst kunnen ook de data van de voertuigen in het systeem geïntegreerd worden.’
Minder oponthoud
Er zal waarschijnlijk eerst een unit ontwikkeld worden voor vrachtwagens en de transportsector, daar is dit heel handig om voor minder oponthoud in te spelen op de realtime situatie. De nieuwe slimme verkeerslichten zijn in staat aankomend verkeer te ‘herkennen’ en kunnen zo inspelen op de actuele verkeersdrukte en bepaalde verkeersstromen voorrang geven boven andere. Het is zeker geen ‘Big Brother is watching you’. In elke sector krijgt een voertuig een ander identificatienummer dat niet geregistreerd wordt door de overheid. De verwachting is dat de fabrikanten het gaan integreren in bestaande navigatiesystemen.
‘Voor ons is het voordeel dat we, als we weten dat het een vrachtwagen is, op bepaalde kruispunten kunnen helpen door extra groen te geven’, stelt Mostert. Dit scheelt milieubelasting, brandstofverbruik en wegslijtage, door hard remmende zware wagens. De kosten op dit moment zijn circa 10.000 euro per object, maar later staat het niet in verhouding tot de kostprijs van bijvoorbeeld verkeerslichten en is het veel goedkoper. Er worden nu landelijk 1200 objecten met de software uitgerust. De bedrijven in de keten investeren er nu ook in, zoals de verkeerslichtenleveranciers.