Categories: Actueel

Eerste slimme weg in Nederland

De beurs, een evenement voor de verkeersindustrie, is een goede afspiegeling van de laatste trends en ontwikkelingen in de branche. Talking Traffic heeft nieuwe diensten die weggebruikers voorzien van realtime reisinformatie. De N205 is volledig uitgerust met slimme verkeerslichten en is daarmee de eerste slimme weg in Nederland. Tijdens de livedemonstratie was te zien hoe weggebruikers via een app op hun smartphone persoonlijk geïnformeerd worden over hoe lang het nog duurt voordat een verkeerslicht rood of groen wordt.

Beschikbaar

De eerste diensten van Talking Traffic zijn vanaf 20 maart beschikbaar voor iedere weggebruiker die de app op zijn telefoon heeft. Actuele reisinformatie op maat: de app communiceert over weerswaarschuwingen, files en stoplichten op de N205. ‘Zowel het gestandaardiseerde Europese wifinetwerk voor auto’s als de cloud door middel van het 4G-netwerk worden gebruikt’, vertelt Harm Jan Mostert, Adviseur Smart Mobility van de provincie Noord-Holland. ‘Het idee is dat wij de data die uit de verkeerslichten komen beschikbaar stellen voor applicatiebouwers. In de toekomst kunnen ook de data van de voertuigen in het systeem geïntegreerd worden.’  

Minder oponthoud

Er zal waarschijnlijk eerst een unit ontwikkeld worden voor vrachtwagens en de transportsector, daar is dit heel handig om voor minder oponthoud in te spelen op de realtime situatie. De nieuwe slimme verkeerslichten zijn in staat aankomend verkeer te ‘herkennen’ en kunnen zo inspelen op de actuele verkeersdrukte en bepaalde verkeersstromen voorrang geven boven andere. Het is zeker geen ‘Big Brother is watching you’. In elke sector krijgt een voertuig een ander identificatienummer dat niet geregistreerd wordt door de overheid. De verwachting is dat de fabrikanten het gaan integreren in bestaande navigatiesystemen. 

‘Voor ons is het voordeel dat we, als we weten dat het een vrachtwagen is, op bepaalde kruispunten kunnen helpen door extra groen te geven’, stelt Mostert. Dit scheelt milieubelasting, brandstofverbruik en wegslijtage, door hard remmende zware wagens. De kosten op dit moment zijn circa 10.000 euro per object, maar later staat het niet in verhouding tot de kostprijs van bijvoorbeeld verkeerslichten en is het veel goedkoper. Er worden nu landelijk 1200 objecten met de software uitgerust. De bedrijven in de keten investeren er nu ook in, zoals de verkeerslichtenleveranciers. 

www.noord-holland.nl  

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

2 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

3 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

3 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago