Eerste Still reachtruck met brandstofcel voor Duits bedrijf

BASF Coatings zet op dit moment twee verschillende transportmiddelen met deze toekomstgeoriënteerde techniek in: een Still reachtruck FM-X 20 en een elektrische heftruck Still R 60-25. De reachtruck brengt in het distributiecentrum van BASF Coatings het gereedproduct naar de expeditieruimte en de R 60 verzorgt het transport tussen productiegrondstoffen tussen opslag en productie. De overeenkomst is dat beide trucks hun brandstof tanken in het speciaal ingerichte tankstation voor waterstof.

 

Besparing

Sinds 2003 biedt Still de brandstofcel aan als alternatief voor conventionele batterijen. Zo rijdt in de haven van Hamburg een R 60-25 op waterstof rond, terwijl er sinds eind 2006 op de Hamburgse luchthaven twee Still trekkers van het type R 07-25 de bagage vervoeren. Ook op deze twee locaties zijn tankstations voor waterstof ingericht. Daarnaast is het ook mogelijk om deze brandstof te tanken op locaties waar waterstof (H2) als nevenproduct vrijkomt tijdens het productieproces. Dit vergroot de mogelijkheden tot inzet en verlaagt de kosten van deze technologie aanzienlijk. Economisch nog interessanter wordt de brandstofcel-technologie als de fabikagekosten van de cellen zich verder verlagen. Naarmate de inzetduur van het intern transport toeneemt, pakken de besparingen nog gunstiger uit, aangezien er geen extra wisselbatterijen nodig zijn om de trucks inzetbaar te houden.

 

Volledig C02 vrij

De mogelijkheden van de brandstofceltechniek nemen nog verder toe als de benodigde waterstof milieuvriendelijk en volledig CO2-vrij wordt geproduceerd, bijvoorbeeld met behulp van zonne-energie. In het kader van de klimaatdiscussie legt de brandstofcel een steeds groter gewicht in de schaal. Op langere termijn is de techniek een serieus alternatief voor diesel- en LPG-motoren. Dit verlaagt de uitstoot van CO2 aanmerkelijk.

 

Energieprijzen

Welke alternatieve aandrijftechnieken zich verder zullen ontwikkelingen, is nog volledig open. Hiervoor zijn nog veel testervaringen nodig. Een andere belangrijke factor hierbij is de ontwikkeling van de energieprijzen. Still ziet daarbij de brandstofceltechniek voor intern transport als een waardevolle ontwikkeling voor een milieuvriendelijke toekomst.

De redactie

Recent Posts

Nevi PMI: Verdere teruggang Nederlandse industrie

De laatste PMI-gegevens lieten een verdere teruggang zien in de Nederlandse industriële sector. De matte…

11 uur ago

Verhoogde digitale dreiging voor ondernemers

Het Cybersecuritybeeld Nederland 2024 (CSBN 2024) biedt een beeld van de steeds complexer wordende digitale…

1 dag ago

FME: Nederland moet vaart maken met energiebesparing

De klimaatdoelen raken uit het zicht. Dat meldt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in…

1 dag ago

Slimme investering: demonstratiemachines als oplossing voor productiebedrijven

Efficiënt, voordelig en duurzaam: zo goed als nieuwe demonstratiemachines met de modernste technologie tegen aantrekkelijke…

1 dag ago

Limburgs metaalbedrijf failliet

Het metaalbedrijf Wil Waelbers Design (WWD), gevestigd in Nederweert, is failliet verklaard. WWD was gespecialiseerd…

1 dag ago

Fabrikanten pessimistischer over verwachte bedrijvigheid

De producenten in de industrie waren in oktober negatiever dan in september. Het vertrouwen ging…

1 dag ago