Categories: Actueel

Eerste volledig constructief 3D-geprinte, voorgespannen betonnen fietsbrug ter wereld

De brug is onderdeel van Gemert Noord-Om, een project dat BAM Infra uitvoert in opdracht van de provincie Noord-Brabant. De Noordelijke Randweg Gemert Noord-Om vormt de schakel tussen de Boekelseweg (N605) en de N272 die ten zuidoosten van Gemert loopt.

Gemert

Christophe van der Maat, gedeputeerde van de provincie Noord-Brabant, drukte als eerste ter wereld op de printknop om in het lab van de TU Eindhoven de 3D-printer in werking te stellen. De brug zal uiteindelijk medio september 2017 gereed zijn en worden geplaatst in de Lieve Vrouwesteeg te Gemert over de Peelse Loop. Gedeputeerde Christophe van der Maat: ‘We dagen aannemers uit om bij de aanleg van nieuwe infrastructuur voor ons nog meer aandacht te besteden aan duurzaamheid en innovatie. Door de toepassing van nieuwe materialen of door nieuwe technieken te gebruiken. Hier zien we dat de bouwwereld die uitdaging met beide handen aanpakt en dan kun je zomaar het startsein geven voor een wereldprimeur’. 

Duurzamer

De brug wordt in totaal 8 meter lang. Door deze unieke productiewijze, 3D-printen, is er minder materiaal nodig om de brug te realiseren. Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland: ‘Wij verbinden voor de toekomst. We zoeken voortdurend naar een nieuwere, slimmere aanpak om infrastructurele vraagstukken op te lossen en zo een belangrijke bijdrage te leveren aan de verbetering van de mobiliteit en de verduurzaming van onze samenleving. Innovatie speelt hierbij een cruciale rol. Met 3D-printen hebben we geen hulpmaterialen, zoals bekisting, nodig. Dit levert aanzienlijk minder afval op en we hoeven minder schaarse grondstoffen te gebruiken. Ook heeft deze manier van werken een positief effect op de hoeveelheid CO2-uitstoot tijdens het productieproces van de brug.’

Minder overlast

In de toekomst kan via deze productiemethode op locatie geproduceerd worden. Dit verkort het bouwproces aanzienlijk en levert uiteindelijk minder omgevingshinder op. De te vervangen brug kan langer blijven liggen en zo heeft het verkeer kortere periode last van een afgesloten weg.

Industrieel maatwerk

Het 3D-printen van bruggen maakt maatwerk mogelijk op elke locatie, voor een reëel kostenniveau. Theo Salet, hoogleraar TU/e: ‘Dankzij de inzet van robots kan elk ontwerp telkens weer op een unieke wijze worden gerealiseerd met eenzelfde inspanning. Een belangrijk bijkomend voordeel is dat alle informatie die in het ontwerpproces is verzameld nu ook direct kan worden doorgegeven aan de uitvoering. Dit is een belangrijke ontwikkeling op het gebied van Bouw Informatie Management (BIM), omdat het de partijen in de keten dichter bij elkaar brengt. Het is uiteindelijk de eindgebruiker die hier profijt van heeft, in de vorm van een hogere kwaliteit en maatwerk.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

1 dag ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

3 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

3 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

3 dagen ago