Efficiency en kostenbesparing speerpunten op Logistica 2012

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De markt voor interne transportsystemen is in West-Europa een vervangingsmarkt geworden. Dat betekent niet dat er geen kansen zijn voor leveranciers. Wie oplossingen biedt die de efficiency verhogen en de kosten in het magazijn verlagen, kan spekkoper zijn als de terugverdientijd maar kort is. Ook veiligheid in het magazijn krijgt meer aandacht. Want minder ongelukken betekenen lagere operationele kosten, zoals exposanten op Logistica 2012 zullen laten zien.

Nog meer efficiency is de trend die Vincent Halma, directeur Still Intern Transport Nederland, momenteel ziet. Still is dit jaar een van de exposanten op Logistica, van 13 tot en met 16 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Halma heeft ‘zin’ in de logistiekbeurs. ‘Er zijn veel innovaties.’ Want hoewel de efficiency van intern transport al sterk is verhoogd, vragen de klanten nóg efficiëntere oplossingen. ‘Door energiezuinige producten, meer functies te integreren in één machine en nieuwe ontwerpen voor magazijnen te ontwikkelen, kun je met minder materieel en minder personeel toe. Dat is de trend.’

Automatiseren en mechaniseren

Andere exposanten op Logistica zien de vraag naar automatisering en mechanisering verder toenemen. ‘Klanten zoeken steeds meer oplossingen die interne logistiek veiliger, efficiënter en meer rendabel maakt’, constateert Francis De Backer, Executive Vice President bij Egemin. ‘Investeren in automatisering is bovendien betaalbaar geworden doordat het meer een commodity is geworden in plaats van een speciale verandering. De kostprijs van automatisering wordt steeds interessanter gezien de evolutie van de techniek.’ Vooral bedrijven voor wie distributie core business is, zijn bereid te investeren als ze daarmee kosten kunnen besparen, voegt Ruud Hoog, directeur van Kardex hieraan toe. ‘Vroeger lagen in het magazijn spullen. Dat was het. Dat beeld verandert. Men beseft hoe meer efficiency in het magazijn, hoe korter beslag wordt gelegd op je werkkapitaal.’

Integratie van functies

Er zijn meerdere manieren om de efficiency te verhogen. Vincent Halma ziet aan de ene kant vraag naar machines die meerdere functies combineren, aan de andere kant ziet hij hybrideaandrijvingen als een middel om kosten te verminderen. Still Intern Transport laat op de beurs de CubeXX zien, een studiemodel dat zes apparaten vervangt en zowel manueel als automatisch gebruikt kan worden. Halma: ‘Je kunt ermee stapelen, orderpicken, als heftruck gebruiken, als reachtruck, et cetera. Wij zien flexibilisering als een blijvende trend. Pieken en dalen volgen elkaar sneller op en we hebben kapitaalgoederen nodig die je daar flexibel op laten inspelen.’ Hoewel de CubeXX een studiemodel is, weet Halma zeker dat het integreren van meerdere functies in één apparaat er gaat komen.

Energie besparen

Wat er nu al is, is de hybride aandrijving op trucks. De diesel- of gas hybridetruck kan tot 20 procent energie besparen. Niet alleen milieubewustzijn speelt bij de aanschaf hiervan een rol, het kan ook een forse kostenreductie opleveren. ‘20 procent minder stroomverbruik is veel. Sommige klanten hebben honderden trucks.’ De sector krijgt hierbij een duwtje in de rug van de automobielindustrie, die met hybride en nu ook elektrische auto’s aantoont dat deze aandrijftechnologie net zo betrouwbaar is als conventionele aandrijvingen. ‘En ook hier geldt weer flexibiliteit. Zo’n elektrische truck mag ook binnen worden gebruikt.’

Over Logistica

Logistica is de belangrijkste beurs voor logistiek en goederenstroombeheersing in de Benelux. De beurs vindt plaats van 13 tot en met 16 november in de Jaarbeurs in Utrecht. Gelijktijdig met Logistica 2012 vindt ICT & Logistiek plaats, de jaarlijkse vakbeurs met een totaal aanbod van ICT toepassingen en -diensten in de logistieke keten. Openingstijden: dinsdag, woensdag en vrijdag van 10.00 tot 17.30 uur en donderdag van 10.00 tot 21.00 uur.