De zogeheten Post Shredder Technologie (PST)-fabriek, investering 30 miljoen euro, ontleent haar bestaansrecht aan eisen van de Europese Unie. In 2015 moet 95 procent van een auto worden gerecycled en daarvan moet 85 procent bestaan uit hergebruik van materialen. Energie opwekken door afval te verbranden, wat een ook een vorm van recycling is, maar laagwaardiger, mag dan maximaal 10 procent zijn.
‘Die 95 procent halen we al, maar daarvan is nog 12 procent thermische recycling. PST is nodig om de laatste procenten materiaalterugwinning mogelijk te maken’, aldus PST-directeur Han van de Greef die leiding heeft gegeven aan de bouw van de fabriek, die op 28 april officieel door Staatssecretaris Joop Atsma in gebruik is genomen.
Van de Greef wijst in de enorme fabriekshal op de machines en legt uit: ‘De materialen die overblijven na het shredderen van een autowrak, en na het verwijderen van de metalen doorlopen een aantal scheidingsprocessen. Uiteindelijk blijven van dit shredderafval drie soorten materialen over: mineralen, zoals zand, roest en glas, kunststoffen en vezels.’
Shredderafval verwerken gaat in een aantal stappen via mechanische scheidingstechnieken, zoals afzeven op deeltjesgrootte, scheiden in lucht of vloeistof op basis van dichtheid en magnetisme. ‘We hebben zo’n beetje alle klassieke scheidingssystemen in huis’, zegt Van de Greef . ‘Het innovatieve van de installatie is de hoeveelheid en volgorde van de scheidingsstappen die achter elkaar zijn geplaatst.’
In het eerste jaar, met alleen dagdienst, bedraagt de verwerkingscapaciteit van de PST-fabriek 30.000 tot 35.000 ton shredderafval. Dat is ongeveer de jaarlijkse hoeveelheid shredderafval van Nederlandse auto’s. Bij een drieploegendienst, voorzien in 2012, is de totale capaciteit 100.000 ton. Voor de ‘rest’capaciteit van 70.000 ton zoekt ARN op de markt ondermeer shredderafval van welvaartsschroot, zoals koelkasten en fietsen. Van de Greef ziet daar voldoende kansen: ‘In totaal is in Nederland elk jaar 180.000 ton shredderafval beschikbaar. Bovendien kunnen wij ook zogenoemde deelfracties verwerken. Bijvoorbeeld kunststofstromen die overblijven na sortering van het afval uit milieustraten.’
Post Shredder Technologie levert niet alleen een bijdrage aan produceren in een gesloten kringloop, maar maakt autorecycling ook efficiënter, betoogt Van de Greef . ‘Het handmatig demonteren van materialen van auto’s, zoals bumpers, wieldoppen en PUR-schuim uit de autostoelen, voordat een autowrak naar een shredderbedrijf gaat, is niet meer nodig. En toch vinden bijvoorbeeld kunststoffen uit bumpers dezelfde eindbestemming voor hergebruik als voorheen.’
De toepassingsmogelijkheden van de materialen die met de zogeheten Post Shredder Technologie (PST) worden teruggewonnen, zijn volgens Van de Greef zeer gevarieerd. ‘Een deel van de kunststoffen die wij terugwinnen, voeren wij af naar Frankrijk. Daar maakt een bedrijf er een kunststofgranulaat van dat gebruikt wordt om nieuwe plastic onderdelen voor auto’s te produceren. De vezels worden gebruikt voor de slibontwatering bij een waterschap in Duitsland. Maar voor de vezels zijn we ook bezig met een haalbaarheidsstudie om er plaatmateriaal van te maken voor in de bouw.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…