Egemin helpt Chinese logistiek automatiseren

China is een groot land met veel industrie, dat voor een belangrijk deel weliswaar goedkoop produceert maar dat naar Westerse begrippen ‘achterloopt’ waar het bijvoorbeeld de logistieke automatisering betreft en de toepassing van automatische material handlingsystemen. ‘Het is misschien weer een beetje in de vergetelheid geraakt, maar wij weten nog goed hoe een aantal jaar geleden in de volksrepubliek China problemen zijn ontstaan met levensmiddelen – specifiek babyvoeding – doordat er tijdens de productieprocessen fouten waren gemaakt die tijdens de productie niet werden onderkend. In onze moderne maatschappij is dat niet meer mogelijk. Natuurlijk worden ook nu productiefouten gemaakt, maar die worden veel sneller herkend en dan is bijvoorbeeld een gerichte ‘recall’ actie mogelijk. Met name doordat wij met onze geavanceerde systemen de batchgegevens van elke productgang vastleggen en ook de distributiegegevens. Maar in China is daar nog nauwelijks sprake van.’

Thuis in tabak

Dit wetende, besloot de directie van Egemin Automation om een ‘verkenningstocht’ op de Chinese markt uit te voeren om te bezien of ‘onze’ kennis daar toepasbaar zou zijn. ‘We hadden contact gekregen met een goed lokaal ingevoerde Chinese zakenman die ook Nederlands spreekt en met hem zijn we eens gaan rondkijken in de Chinese industrie’, zegt Jansen. Behalve in de levensmiddelenindustrie was dat ook in de tabaksindustrie. Die is in China nogal groot uitgevallen en doordat Egemin een grote ervaring heeft binnen die tak van industrie (met projecten bij onder andere Philip Morris in Bergen op Zoom en bij de Duitse en de Japanse tabaksindustrie), leverde dat al snel contacten op binnen de Chinese tabakssector. ‘We hebben er inmiddels enkele projecten gedaan met onze AGV’s – de bekende Automated Guided Vehicles, onbemande transportvoertuigen die met laser-, magneet- of inductiegeleiding zelfstandig pendelen tussen productielocaties en opslagsystemen – en die zijn er goed ontvangen’, vertelt hij.

Samenwerking

Het is Egemin er niet om te doen in China eigen productiefaciliteiten op te zetten. ‘Nee, wij willen juist bereiken dat de Chinese industrie gaat innoveren met onze producten en systemen’, legt Jansen uit. Bijvoorbeeld op het gebied van productiebeheersing en kwaliteitscontrole. Alsmede in tracking & tracing systemen binnen de interne logistiek. ‘Egemin heeft met een aantal Chinese concullega’s een vorm van samenwerking opgezet, waarbij wij onze kennis en ervaring aan hen beschikbaar stellen en waarbij zij die kennis maar ook onze producten onder licentie toepassen in de producten en systemen die zij aan hun eigen afnemers aanbieden’, vertelt de vice president international van Egemin Automation. Op die manier komen bijvoorbeeld vloerkettingbanen van Egemin in Chinese fabrieksmagazijnen en distributiecentra terecht. Alsmede dus de AGV’s, door Egemin overigens aangeduid als E’gv’s. ‘We hebben inmiddels ook twee volledig geautomatiseerde magazijnen gebouwd in China en daar zijn we best trots op’, aldus Jansen.

Positie op Chinese markt

Op dit moment heeft het bedrijf zelfs een verkoop- en servicekantoor geopend in Shanghai en wordt daar hard gewerkt aan uitbreiding van het personeelsbestand. ‘We willen met name de servicetaken uitbreiden’, licht Jansen toe. Waarmee het duidelijk is dat deze Europese automatiseerder en system integrator voortgaat met het verkrijgen van vaste voet in de Chinese industrie. ‘Dat onze producten en systemen aldaar onder licentie worden geproduceerd en ingezet, kan een definitieve vervolgstap zijn’, veronderstelt hij dan ook. Van belang is echter dat de nu gezette eerste stappen, waar toch een periode van vier jaren voor nodig is geweest, uitmonden in een stevige positie op de Chinese markt.

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

18 uur ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

2 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

2 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

2 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

2 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

2 dagen ago