‘2015 kunnen we splitsen in twee delen, voor en na de zomer’, zegt Blom. ‘We hebben een traag eerste half jaar en een megasterke tweede helft van het jaar gehad. Het eerste half jaar was niet slecht, de markt kwam gewoon langzaam op gang na de eindspurt van 2014. Maar na de zomervakantie was het echt een rollercoaster en ik denk dat die trend zich voort gaat zetten in 2016.’
Een belangrijke ontwikkeling in de groei, is het omzetaandeel via de e-shop. Blom voorspelde vorig jaar dat het aandeel zou stijgen naar 40 procent. ‘Dat is 42 procent geworden en volgend jaar stellen we het doel op 45 procent.’ Begin dit jaar lanceerde Hoffmann de volledig vernieuwde webshop die voldoet aan de gebruikerseisen van deze tijd, zo zijn alle verschillende media gebundeld, als de e-shop, website, de Garant Toolscout, Garant Tool24 en de online-configurator eForm. Opvallend, of misschien ook niet, houdt Hoffmann vast aan de catalogus. ‘Die catalogus blijft heel belangrijk, onze klanten hebben het nodig als naslagwerk. Het is dé schakel tussen de gebruiker en de inkoop.’ Tot nu toe bestaat de oranje bijbel, zoals de catalogus van Hoffmann liefkozend genoemd wordt, uit twee delen. In 2017 komt het derde deel erbij, bedoeld om de klant ook in de toekomst het vertrouwde overzicht te bieden zoals ze van Hoffmann gewend zijn, ondanks het groeiende productenaanbod.
Hoffmann wil de komende jaren verder groeien en doet dat volgens haar 2020-concept. ‘We hebben ons team het afgelopen jaar uitgebreid met drie mensen, daarmee komt het totale personeelsbestand in Hengelo op 71. In 2020 willen we doorgroeien naar ruim 85 personeelsleden. De reden waarom we kiezen voor meer personeel met name in de ondersteunende technische buitendienst, is dat we de klant niet iets willen verkopen maar willen ondersteunen met onze technische knowhow. We willen een partner zijn met toegevoegde waarde voor de klant. Met alleen een goede prijs en snelle levering kun je niet meer onderscheidend zijn, dat kan alleen met specialisten. Om een voorbeeld te geven, we hebben tegenwoordig een specialist bedrijfsinrichting in dienst. 5S, het netjes ordenen en structureren van je werkplek volgens het Lean-concept, wordt de toekomst. Wij springen daar bijvoorbeeld op in met de eForm online-configurator, om individueel geplande hardschuiminlays te maken.’
Om specialisme te kunnen aanbieden, investeert de Hoffmann Group extreem veel aan opleiding. ‘De eerste vier maanden trainen we onze verkoopmedewerkers intern aan de Hoffmann Academy, daarna komen ze pas in contact met onze klanten. Verkopers zijn er genoeg, maar bij ons moet een verkoper echt toegevoegde waarde kunnen bieden. Daarnaast wordt het huidige personeel zeer regelmatig bijgeschoold.’ Maar ook de klanten worden niet vergeten. ‘Wij houden nu voor het tweede jaar Technic-Forums. Rayonmanagers houden in hun eigen werkgebied informatieve bijeenkomsten voor zo’n dertig klanten. Een laagdrempelige meeting in de buurt van de klant na werktijd. Na een hapje en drankje praten we ze bij over de laatste noviteiten, zoals 5S of trochoïdaal frezen. De forums zijn erg succesvol en daar gaan we in 2016 zeker mee door.’
2016 is het jaar van de Techni-Show, voor Hoffmann een grote belangrijke beurs. ‘Ja heel belangrijk, waar we zeer gedetailleerd te werk gaan om ook hier toegevoegde waarde te kunnen bieden aan bestaande en nieuwe klanten. Twee jaar geleden wonnen we de marketingaward, we hadden de meeste geregistreerde bezoekers op onze stand. Die award willen we uiteraard weer in de wacht slepen. Daarnaast dingen we mee naar de TechniShow Innovatie Award, met een volledig nieuw ontwikkelde volboor, de Garant PowerDrill. Onze stand van 310 vierkante meter zal in het teken staan van 360 graden Tooling. Als bedrijven willen produceren vanuit het oogpunt Smart Industry, dan kunnen wij met 360 graden Tooling moderne oplossingen bieden.’
‘Ik kan niet anders omschrijven dat we verwachten deze positieve flow in 2016 te continueren. Met de drie medewerkers erbij die we het afgelopen jaar hebben aangenomen, en de vijf gepland voor dit jaar, zijn we een duidelijke weg ingeslagen om ons concept verder onder de aandacht te brengen in de markt. Zowel bij bekende markten als voor ons nog enigszins nieuwe markten als maintenance en offshore. We willen het team van specialisten nog verder uitbreiden met multispecialisten en productspecialisten, en dat allemaal met één doel: toegevoegde waarde leveren.’ Ook in België groeit de Hoffmann Group succesvol door. ‘Dat is te verklaren doordat we alleen werken met lokale specialisten en rayonmanagers. Het afgelopen jaar noteerden we dubbelcijferige groei en voor volgend jaar verwachten we deze trend voort te zetten.’
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…