Tegenslagen volgen elkaar op bij VDL Nedcar. Er was al bekend dat er per 1 maart 2000 banen zouden verdwijnen, vanwege de geplande productiestop voor BMW Group. Daarnaast blijken nu mogelijke opdrachten van nieuwe partijen ook niet door te gaan of onzeker.
Zo blijkt dat het Duitse ElectricBrands uitstel van betaling heeft aangevraagd, om het bedrijf onder leiding van een bewindvoerder te kunnen herstructureren. Ook de dochterbedrijven XBUs, Evetta en ElectricBrands Financial Service maken onderdeel uit van de reorganisatie. Het bedrijf heeft deze stap gezet vanwege financiële problemen door de zwakkere economie en stijgende ontwikkelingskosten. In een persbericht stelt CEO Max Brandt: ‘We gaan vooruit en zullen in de komende weken een nieuw lichtgewicht voertuig op de markt zetten. De salarissen zijn voor de komende maanden gegarandeerd en we zijn in nauw contact met onze partners en andere belanghebbenden.’
Eén van die partners zou VDL Nedcar kunnen zijn, die de productie van dit nieuwe lichtgewicht voertuig op zich zou nemen. De productie zou eind dit jaar of begin volgend jaar van start gaan in het Mobiliteits- en Innovatie Centrum in Born. In het persbericht wordt niet gezegd of dit nog steeds het geval zal zijn na de reorganisatie.
Midden-Oosten kiest voor China
Nog meer slecht nieuws dient zich aan in de vorm van de investeringsmaatschappij CYVN Holdings uit Abu Dhabi. VDL is al langer met meerdere partijen in gesprek over nieuwe opdrachten, waarvan de plannen van de investeerder het meest concreet was. Het zou gaan om een project met een geplande productie in 2026, over de verdere invulling is niets bekend gemaakt, al gaan de geruchten dat het om lichtgewicht, elektrische SUV’s zou gaan.
Nu blijkt echter dat CYVN kiest voor een alternatieve productielocatie, hoogstwaarschijnlijk bij het Chinesse NIO, waarin CYVN onlangs een flink aandeel heeft genomen.
Vakbonden voorzien definitief einde
‘Ik vrees dat hiermee definitief een einde komt aan VDL Nedcar zoals wij dat kennen en daarmee ook als banenmotor in de provincie Limburg’, zegt CNV-bestuurder Ed Leunissen.
Wat nu nog overblijft in Born is het Mobiliteits Innovatiecentrum (MIC). Dat biedt werk aan enkele tientallen mensen, maar doet vooral veel onderzoek en gaat onder andere accu’s bouwen. Daarnaast verplaatst VDL andere onderdelen van het concern naar Born. Maar hele auto’s rollen er zeer waarschijnlijk niet meer van de band. ‘Het wordt wel steeds moeilijker om door te gaan zo’, zegt Leunissen. ‘Ik vind het echt heel teleurstellend dat ook dit project uit het Midden-Oosten nu aan de Limburgse neus voorbijgaat.’
Een hele grote verrassing is het afhaken van het investeringsfonds voor de CNV-bestuurder overigens niet. ‘Het duurde al veel te lang voordat er eindelijk duidelijkheid kwam. De 435 mensen die daarvoor nog in een soort stand-bystand stonden hebben vandaag het nieuws te horen gekregen. Ook hen zullen we als vakbond natuurlijk opvangen en zoveel mogelijk begeleiden naar nieuw werk.’ Voor de ruim vierhonderd mensen die na 1 maart nog overblijven vervliegt inmiddels alle hoop op een betere toekomst met meer werk. De vakbonden sluiten nieuwe ontslagrondes niet uit.
Een woordvoerder van Nedcar geeft aan dat er nog steeds gesprekken plaatsvinden met potentiële nieuwe klanten maar wil verder niets kwijt.
Auteur: Jorine van Knippenberg
Vroeger deed DAF veel voor Defensie!????