Dit schrijft ‘Aandrijven en Besturen’ in zijn nieuwsbrief. Tijdens de Motor Summit International eind 2018 in n Zürich werd er fijntjes op gewezen dat nog maar een paar jaar geleden 40 procent van alle wereldwijd gebruikte motoren nog steeds van categorie IE2 of lager was en dat dit percentage in 2018 niet veel hoger was geworden. Dat geeft aan hoe complex de transitie naar energiezuiniger modellen in de praktijk is, mede door de langer dan verwachte levensduur van de motoren. Bijna de helft van de motoren gaat twee keer langer mee dan de officiële levensduur. Dat betekent dat er nog veel energiebesparing door het vervangen van oude elektromotoren met de meest energiezuinige motoren mogelijk is.
De ILT wijst bedrijven en organisaties erop dat het vroegtijdig vervangen van oude motoren door energiezuinige motoren kan bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot . Aanpassingen in de huidige wetgeving zouden daarbij kunnen helpen. De ILT zal regelmatig inspecties blijven uitvoeren, bijvoorbeeld na het invoeren van nieuwe wetgeving. Hierbij zal ook gekeken worden naar Nederlandse importeurs van elektromotoren die afkomstig zijn van buiten de EU. De ILT zal met de Rijksdienst voor ondernemend Nederland (RVO) en Kennisnetwerk Efficiënte Elektrische Aandrijfsystemen (KEEA) meedenken en -werken aan de bewustwording over het gebruik van zuinigere motoren.
De ILT heeft fabrikanten van transportsystemen en elektromotoren bezocht om te onderzoeken of ze voldoen aan de eisen uit de Europese EG-Verordening 640/2009 voor elektromotoren. De bezochte bedrijven voldoen aan de normen van de verordening. Wel vond de ILT tekortkomingen bij de wettelijk voorgeschreven technische documentatie en productinformatie. Onderzoek in andere lidstaten bevestigt dat elektromotoren van Europese leveranciers voldoen aan de efficiëntie-eisen uit de verordening. Een aantal fabrikanten van elektromotoren koopt motoren in China en Turkije en brengt deze onder eigen merknaam in de handel. Bezochte reparatiebedrijven signaleren dat machines uit deze landen regelmatig zijn voorzien van motoren van lagere kwaliteit. De ILT wil later dit jaar onderzoeken of die motoren ook voldoen aan de gestelde eisen.?
De verschillende typen elektromotoren hebben een uiteenlopend energieverbruik. Volgens de Europese Verordening moeten elektromotoren minstens voldoen aan efficiëntie-niveau IE3, óf aan niveau IE2 uitgerust met een snelheidsvariator.
De bedrijven die de ILT bezocht zijn hiermee bekend. Met zuinigere motoren kan energie worden bespaard. In de offerte-trajecten blijkt dit echter nog geen onderwerp van gesprek. De fabrikant neemt meestal geen optie voor een zuinigere motor op in de offerte. Ook vragen de klanten er niet om.
Op 1 juli 2019 treedt de ‘informatieplicht energiebesparing’ in werking. Bedrijven die onder deze plicht vallen moeten energiebesparende maatregelen nemen die een terugverdientijd hebben van minder dan 5 jaar. Regionale uitvoeringsdiensten zien hier op toe. Elektromotoren maken onderdeel uit van deze maatregelen en mogen op een zogenaamd ‘natuurlijk moment’ worden vervangen. Motoren kunnen echter lang meegaan. Hierdoor kan de vervanging lang op zich kan laten wachten en daarmee dus ook de potentiële energiebesparing.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…