‘De snelheid is hetzelfde, maar door onze elektromotoren kan onze waterstofkart veel feller door de bochten’, verklaart teamchef Koen Lubbers de winst. ‘Deze demonstratie is een prachtig initiatief dat op een aantrekkelijke wijze laat zien wat er nu al mogelijk is’, aldus de Haagse wethouder Rabin Baldewsingh. ‘Den Haag wil voorop lopen en zich ontwikkelen als ervaringscentrum voor schone, stille en zuinige voertuigtechniek. Daarbij ondersteunen we de introductie van voertuigen met biogas-, waterstof- of elektrische aandrijving.’
Al drie jaar werken ruim vijftig studenten van de TU Delft samen om waterstofkarts te ontwikkelen en ermee te racen. ‘We zijn allemaal racefanaten’, zegt Edwin de Kreij, technische chef van het team. ‘Maar wij willen dit op een positieve manier benaderen. Zolang de waterstof duurzaam geproduceerd wordt, is de uitstoot van onze kart 0,0.’ Tijdens het racen stootte de waterstofkart alleen zuiver water uit. In het hart van deze kart, de brandstofcel, reageert waterstof met zuurstof uit de lucht tot water en elektriciteit. Deze elektriciteit drijft de twee elektromotoren aan waarmee de Delftse kart in vijf seconden accelereert van 0 naar 100 km/uur en een topsnelheid van 120 km/uur bereikt. De benzinekart kon de zelf ontworpen waterstofkart niet bijbenen op het bochtige circuit.
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…
Tijdens Prinsjesdag werden de nodige plannen van het nieuwe kabinet bekend, waaronder verschillende wetswijzigingen. Een…