‘De snelheid is hetzelfde, maar door onze elektromotoren kan onze waterstofkart veel feller door de bochten’, verklaart teamchef Koen Lubbers de winst. ‘Deze demonstratie is een prachtig initiatief dat op een aantrekkelijke wijze laat zien wat er nu al mogelijk is’, aldus de Haagse wethouder Rabin Baldewsingh. ‘Den Haag wil voorop lopen en zich ontwikkelen als ervaringscentrum voor schone, stille en zuinige voertuigtechniek. Daarbij ondersteunen we de introductie van voertuigen met biogas-, waterstof- of elektrische aandrijving.’
Al drie jaar werken ruim vijftig studenten van de TU Delft samen om waterstofkarts te ontwikkelen en ermee te racen. ‘We zijn allemaal racefanaten’, zegt Edwin de Kreij, technische chef van het team. ‘Maar wij willen dit op een positieve manier benaderen. Zolang de waterstof duurzaam geproduceerd wordt, is de uitstoot van onze kart 0,0.’ Tijdens het racen stootte de waterstofkart alleen zuiver water uit. In het hart van deze kart, de brandstofcel, reageert waterstof met zuurstof uit de lucht tot water en elektriciteit. Deze elektriciteit drijft de twee elektromotoren aan waarmee de Delftse kart in vijf seconden accelereert van 0 naar 100 km/uur en een topsnelheid van 120 km/uur bereikt. De benzinekart kon de zelf ontworpen waterstofkart niet bijbenen op het bochtige circuit.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…