Elmec levert 200 ton bovenloopkraan voor offshore

De SIF Group ligt pal aan de Maashaven en levert onder meer fundaties voor offshore windmolens, die vanuit de productiehal op een schip geladen kunnen worden. ‘De nieuwste offshore fundaties hebben een eigengewicht van maximaal 800 ton. Samen met het gewicht van de hijsjukken voor het transporteren van de fundaties was de capaciteit van de bestaande vier kranen van ieder 200 ton te weinig. Reden om een vijfde 200 ton kraan te bestellen, zodat de capaciteit in de productiehal nu 1.000 ton is’, legt Ramaekers uit.

Engineering

De vier reeds aanwezige kranen zijn in 2003 in gebruik genomen. Ramaekers: ‘De nieuwe kraan gaat samen met de bestaande kranen grote constructies verplaatsen, belangrijk is dat de nieuwe kraan dezelfde snelheden heeft voor het hijsen, kraan- en katrijden, anders werkt het niet. De kraan is echter geen kopie van de aanwezige kranen geworden. Om te voldoen aan de laatste veiligheids- en constructienormen hebben we de kraan opnieuw geëngineerd. Aan de hand hiervan is de staalbouw op een aantal punten gewijzigd. Ook de gehele kraanbesturing is nu veel overzichtelijker geworden onder andere dankzij een PLC. Het besturingsconcept is verbeterd zodat storingen makkelijker te lokaliseren en te verhelpen zijn. Verder hebben we rekening gehouden met de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van diverse componenten.’

In bestaande productiehal

Elmec kent de SIF Group al langer vanuit de inspectie, het onderhoud, de ombouw en modernisering van het bestaande kranenpark. Een belangrijk verschil met bijna tien jaar geleden, toen de eerste vier kranen zijn geïnstalleerd, is dat op dat moment de productiehal in aanbouw was. De nieuwe kraan is geplaatst in een productiehal die in bedrijf is met minimale ruimte om te manoeuvreren. Frank Sturme, manager service en onderhoud van Elmec, hierover: ‘De liggers zijn ruim 33 meter lang en wegen maximaal 40 ton per stuk. We hebben ze in twee nachten met speciaal transport per vrachtwagen aangeleverd in de productiehal. Met de bestaande kranen zijn de nieuwe liggers naar de plek van installatie getransporteerd en vervolgens hebben twee mobiele kranen beide kraanliggers compleet met wielkasten op de kraanrails in de hal geplaatst. We hadden daarbij maar een paar centimeter speelruimte om ze in de juiste positie te draaien. Daarna zijn beide liggers aan elkaar gekoppeld en konden de twee loopkatten met staaldraadtakels, die voor de dwarsbeweging zorgen, erin worden gehesen. Diezelfde dag nog hebben we ‘s avonds de nieuwe kraan tijdelijk buiten het bereik van de vier andere kranen geparkeerd om deze verder af te bouwen. De productie in de hal kon zodoende weer doorgaan. Bij de hele operatie waren continu twee mensen van SIF Group, vijf monteurs van Elmec en twee kraanmachinisten betrokken. De monteurs van Elmec kennen de situatie ter plaatste goed en het is fijn om te weten wat je in zo’n complexe situatie aan elkaar hebt. In totaal zijn we twee dagen met de voorbereiding bezig geweest en duurde het hijsen van de kraanliggers zelf een halve dag. Daarna konden we verder gaan afbouwen.’

Projectplanning

In verband met de productieplanning van de SIF Group is er een uiterste leverdatum afgesproken. Dat betekende voor Elmec een strakke projectplanning. De levering van alle componenten, het elektrisch ontwerp en de programmering van de kraanbesturing, het monteren van alle onderdelen en het las- en schilderwerk moesten binnen de gestelde tijd klaar zijn. ‘Een van de grootste uitdagingen van dit project was de gehele planning, om alles op tijd bij elkaar te hebben. Het is desalniettemin soepel verlopen’, aldus Henk Ramaekers. ‘Onze vaste leverancier Demag levert betrouwbare kwaliteitscomponenten die goed op elkaar zijn afgestemd, zowel technisch als functioneel. Onderdelen zijn minimaal 15 jaar leverbaar en de slijtageonderdelen liggen bij Elmec op voorraad. Dat zorgt voor een hoge beschikbaarheid van de kraan. Het laswerk is uitbesteed aan een gespecialiseerd constructiebedrijf en een conserveringsbedrijf zorgde voor het straal- en schilderwerk. Monteurs van Elmec hebben de bekabeling en besturing op de 2,7 meter hoge liggers gemonteerd, zodat ze gereed voor de montage op de vrachtwagen konden. De twee loopkatten met Demag staaldraadtakels zijn bij Elmec in Belfeld volledig en bedrijfsklaar samengebouwd. De gehele engineering van het project heeft Elmec in eigen beheer gedaan. We hebben met dit project laten zien dat we een niet standaard bovenloopkraan van dit kaliber op specificatie van de klant kunnen ontwerpen en installeren en daarbij de projectverantwoordelijkheid kunnen dragen.’

Bij de SIF Group in Roermond werken honderdvijftig mensen aan metaalconstructies voor offshore windmolens en de offshore olie- en gas industrie. Ook maakt het bedrijf onderdelen voor speciale schepen. Hoofd technische dienst Harrie Lamerichs over Elmec: ‘De samenwerking duurt al meerdere jaren en is altijd prettig. Elmec voldoet aan al mijn eisen.’

De redactie

Recent Posts

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago

Koninklijke Marine 3D-print reserveonderdelen (video)

De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…

4 dagen ago

Column Joachim Driessen: Op staande voet

Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…

4 dagen ago

In zes stappen een cobot integreren

Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…

4 dagen ago

Huisbeurs in herhaling voor Jörg Machines

Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…

4 dagen ago