Elst Transport automatiseert sorteerproces

Elst Transport vervoert met 35 eigen vrachtauto’s pallets, colli en langgoed naar bestemmingen in heel Nederland. Een groot deel van de lading bestaat uit hang- en sluitwerk, bestemd voor groothandels in de bouwsector. ‘Wat we vandaag ophalen, leveren we volgens onderlinge afspraak af’, vertelt Danny van Loon, die het bedrijf met zijn vader Piet in 2003 heeft opgericht. Het bedrijf beschikt over twee vestigingen in Roosendaal en Zoeterwoude. De vestiging in Roosendaal verhuist dit najaar naar een bestaand pand in Moerdijk. ‘Daar zit onze grootste klant. Uit kostenoogpunt is het verstandig om daar dicht bij in de buurt te zitten. Bovendien vormt Moerdijk, gelegen halverwege Rotterdam en Antwerpen, een goede reden om iets centraler in Nederland te gaan zitten’, aldus van Loon.

 

Eén man uitsparen

Met een nieuw sorteersysteem van Maas Internal LogistiX wil Elst Transport voorbereid zijn op de verwachte groei. Het systeem is berekend op 1.200 colli per uur met een gewicht van maximaal 25 kilogram. ‘Door automatisering van het sorteerproces kunnen we sneller en efficiënter werken’, vertelt van Loon. De kratten en dozen die overdag zijn opgehaald bij klanten of uit eigen opslag komen, worden in Moerdijk op een aanvoerband gelegd. Op basis van de barcodelabels bovenop de kratten en dozen stuurt het sorteersysteem de colli naar één van de zeven uitgangen. Het sorteren gebeurt met behulp van pushers, die de colli vanaf de aanvoerband de juiste sorteergoot in pushen. Aan het eind van de sorter bevindt zich een overflow-baan voor colli waarvan de barcode niet herkend wordt. Deze baan kan eventueel als extra sorteeruitgang worden gebruikt. Het sorteren van colli is nu nog een volledig handmatig proces. ‘Op den duur denken we met dit systeem één man uit te sparen’, stelt Van Loon. Een ander voordeel is de kortere doorlooptijd. ‘We hebben straks minder tijd nodig om alle colli over de routes te verdelen.’

 

Slim concept

Maas Internal LogistiX levert niet alleen het ontwerp en de mechanische componenten, maar ook de besturingssoftware. Deze software zal via een interface worden gekoppeld aan het IT-systeem van Elst Transport. Naast het sorteersysteem richt Maas ook het volledige distributiecentrum in. Hieronder vallen bijvoorbeeld de langgoed stellingen, de palletstellingen, de labels voor de verschillende locaties alsook de belijning op de vloer, zodanig dat het geheel één concept vormt. Het contact met de leverancier is tot stand gekomen via een klant van Elst Transport, voor wie Maas Internal LogistiX al eerder een compleet nieuw warehouse heeft ingericht. Van Loon: ‘De samenwerking met Maas is uitstekend bevallen. Deze mensen weten waarover ze praten. Ze denken met ons mee en komen op basis van hun eigen kennis en ervaring met unieke en verfrissende ideeën. Het resultaat is een slim concept dat ons al snel voordelen oplevert.’ Het systeem wordt door Maas Internal LogistiX in september geïnstalleerd. Direct na de verhuizing van Roosendaal naar Moerdijk medio oktober zal Elst Transport het systeem in gebruik nemen.

De redactie

Recent Posts

FME: ‘Kabinet heeft oog voor uitdagingen ondernemers’

Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…

15 uur ago

AWVN: ‘Arbeidsmarktkrapte krijgt terecht prioriteit’

Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…

15 uur ago

Online spreekuur over cyberveiligheid

Stichting Cyber Weerbaarheidscentrum Brainport (CWB) start met een online spreekuur. Deze is bedoeld voor ondernemers…

17 uur ago

Gratis digitale pocketguide voor de WoTS

MYBusinessmedia heeft een digitale pocketguide voor de Wots samengesteld. De gratis gids biedt een handig…

18 uur ago

Metaalunie: ‘Toekomst van mkb-maakindustrie vraagt om daadkracht’

'Koninklijke Metaalunie is blij met veel aandachtspunten van het kabinet, zoals het inzetten op een…

20 uur ago