De nieuwe naam past beter bij de focus van het werk en omdat het bedrijf marktkansen ziet voor hun geïntegreerde laserproductieoplossingen, die onder andere wordt gebruikt voor de productie van tandwielen in aandrijflijnen in de automotive.
De tegenwoordige aandrijflijn is een steeds complexere taak voor ontwikkelaars. In de huidige automatische transmissies met koppelomvormer en transmissies met dubbele koppeling neemt het aantal tandwielstappen toe.
Tegelijkertijd worden hybride aandrijvingen en hulpsystemen ontwikkeld. Dit alles zorgt vooral voor extra componenten en dus extra gewicht, dat dan weer omlaag moet. Volgens EMAG Lasertec is laserlassen een onmisbaar onderdeel bij de moderne tandwielproductie geworden. Het maakt het mogelijk om componenten perfect op elkaar aan te sluiten. De onnodig zware en dure schroefverbindingen die in het verleden werden gebruikt, zijn dan niet langer nodig. Bovendien resulteert de combinatie van een gesmede en vervolgens machinaal bewerkte naaf en een gevormd plaatwerkdeel, in gewicht-geoptimaliseerde koppelingscomponenten. ‘In wezen verklaart dit het succes van onze technologie’, zegt Dr. Andreas Mootz, directeur van EMAG LaserTec.
EMAG heeft inmiddels 160 custom made laserlassystemen in Heubach ontwikkeld en geleverd. Alle toonaangevende autofabrikanten werken met de zogeheten ELC wat staat voor EMAG Laser Cell voor de productie van versnellingen, differentiëlen, koppelingscomponenten, motor- en stuurcomponenten. Sinds enige tijd zijn deze ‘Customized Solutions’ veruit de omzetdrijvers van het bedrijf. Daarom positioneert het bedrijf zich meer dan ooit met een nieuwe naam in dit toepassingsgebied.
Het bedrijf verwacht dat laserlassystemen de komende jaren verder zullen groeien, zelfs buiten de ‘klassieke’ autoproductie. Zo werkt de producent momenteel aan de eerste ELC-machine voor de differentiaalversnelling van een vrachtwagen met een werkstukgewicht van meer dan 100 kg. Ook interessant zijn laserlassystemen die gebruikt worden bij de productie van rotorassen of differentiëlen in elektromotoren.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…