MAP Werkzeugmaschinen, een Duitse machinebouwer die met name in de automobielindustrie actief is, heeft in zijn vijfassig bewerkingscentrum Pro.X1000 de Z-as uit carbon gemaakt. De gewichtsbesparing van 45 procent, vergeleken met aluminium, komt de dynamiek van de machine ten goede. Dat vertaalt zich in kortere cyclustijden. De dempende eigenschappen verlengen tevens de standtijd van de gereedschappen. En omdat de Z-as aanzienlijk minder weegt, wordt ook het energieverbruik teruggebracht. De machine is in principe productierijp.
Dat geldt al zeker voor de Sodick TT1 400, een nieuwe freesmachine voor het frezen van grafietelektrodes. De Japanners kiezen ervoor om de tafel van carbon te maken. Zeker bij het frezen van de kleine details in een vonkelektrode is het belangrijk snel kleine en nauwkeurige bewegingen met de tafel te kunnen maken. Voor Sodick is dat de reden om voor carbon te kiezen.
De Spaanse groep Danobat ziet niet zozeer toepassingen voor carbon in de machinebouw, maar is wel actief in de verwerking van dit lichte materiaal. Dry Composites is de onderneming waarin dit allemaal gebeurt. Met dry bedoelt men vooral het productieproces, waarbij droge carbonvezels geïnjecteerd worden met het hars. Dit is met name een techniek die zich leent voor de productie van vliegtuigonderdelen, zoals vleugels. Maar je kunt er ook carosseriedelen voor auto’s mee bouwen, toonde de Danobat groep in Hannover.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…