EMO Hannover 2013: meer bezoekers, meer business, meer internationale aantrekkingskracht

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Met meer bezoekers , meer business en meer internationale aantrekkingskracht, heeft de EMO in Hannover vorige week een uiterst succesvolle editie beleefd. ‘EMO is dit jaar de maatstaf op alle gebieden’, merkte EMO Commissaris-generaal Carl Martin Welcker op aan het einde van de wereldbeurs voor de machine-industrie.

Van 16 tot 21 september toonden ruim 2.100 exposanten uit 43 verschillende landen op EMO hun innovaties aan industriële gebruikers uit de hele wereld, onder het thema ‘Intelligence in production’.

Tijdens de zes dagen van EMO bezochten bijna 145 duizend vakbezoekers uit meer dan honderd verschillende landen het evenement. Het aantal buitenlandse bezoekers steeg naar meer dan vijftigduizend, oftewel meer dan één op de drie. Vooral de opkomst uit Europa steeg aanzienlijk. ‘De Europese industrie is zich aan het oprichten en wil weer investeren in de productie -technologie’, vertelt Welcker. Italië, Zwitserland , Zweden , Nederland en Rusland zijn de landen die de meeste buitenlandse bezoekers vertegenwoordigen vanuit Europa. China zorgt voor verreweg het grootste aantal Aziatische bezoekers, gevolgd door Japan , Taiwan en India.

Investeringsplannen

Volgens een enquête onder bezoekers, heeft één op de twee bezoekers een leidinggevende positie, met de bevoegdheid om aankoopbeslissingen te doen voor hun organisaties. Bezoekers meldden als belangrijkste motivatie voor een beursbezoek het willen uitbreiden en moderniseren van hun productiemachines. Eén op de vijf bezoekers zegt zelfs een bestelling te hebben geplaatst op de beurs. Een vergelijkbaar aantal (20 procent) , geeft aan dat aankopen na het evenement worden afgerond en in het geval buitenlandse klanten is dat percentage zelfs dubbel zo hoog.

After-sales

Commissaris Welcker: ‘Veel inkooporders, waaronder een aantal grote deals, zijn hier getekend in Hannover.’ Daarnaast investeren exposanten volgens de beursorganisatie ook stevig in de after-sales. ‘Door alle bezoekers met echt grote investeringsplannen, werden er tussen vier en vijf orders geplaatst tijdens hun tijd op de EMO. Dit cijfer is hoger dan tijdens EMO 2011, die nog middenin een economische opleving plaatsvond.’

Bezoekers waren dit jaar vooral geïnteresseerd in slimme energieoplossingen en het efficiënt gebruik van hulpbronnen, zo blijkt uit de enquête. Dat geldt ook voor gebruiksvriendelijke apparatuur en de slimme integratie van machines, dit in aanvulling op de aloude thema’s van het verminderen van productiekosten en het verhogen van de flexibiliteit.

EMO Milaan 2015

De volgende EMO is van 5 tot en met 10 oktober 2015 in Milaan, met als thema ‘Laten we bouwen aan de toekomst’.