Van 16 tot 21 september toonden ruim 2.100 exposanten uit 43 verschillende landen op EMO hun innovaties aan industriële gebruikers uit de hele wereld, onder het thema ‘Intelligence in production’.
Tijdens de zes dagen van EMO bezochten bijna 145 duizend vakbezoekers uit meer dan honderd verschillende landen het evenement. Het aantal buitenlandse bezoekers steeg naar meer dan vijftigduizend, oftewel meer dan één op de drie. Vooral de opkomst uit Europa steeg aanzienlijk. ‘De Europese industrie is zich aan het oprichten en wil weer investeren in de productie -technologie’, vertelt Welcker. Italië, Zwitserland , Zweden , Nederland en Rusland zijn de landen die de meeste buitenlandse bezoekers vertegenwoordigen vanuit Europa. China zorgt voor verreweg het grootste aantal Aziatische bezoekers, gevolgd door Japan , Taiwan en India.
Volgens een enquête onder bezoekers, heeft één op de twee bezoekers een leidinggevende positie, met de bevoegdheid om aankoopbeslissingen te doen voor hun organisaties. Bezoekers meldden als belangrijkste motivatie voor een beursbezoek het willen uitbreiden en moderniseren van hun productiemachines. Eén op de vijf bezoekers zegt zelfs een bestelling te hebben geplaatst op de beurs. Een vergelijkbaar aantal (20 procent) , geeft aan dat aankopen na het evenement worden afgerond en in het geval buitenlandse klanten is dat percentage zelfs dubbel zo hoog.
Commissaris Welcker: ‘Veel inkooporders, waaronder een aantal grote deals, zijn hier getekend in Hannover.’ Daarnaast investeren exposanten volgens de beursorganisatie ook stevig in de after-sales. ‘Door alle bezoekers met echt grote investeringsplannen, werden er tussen vier en vijf orders geplaatst tijdens hun tijd op de EMO. Dit cijfer is hoger dan tijdens EMO 2011, die nog middenin een economische opleving plaatsvond.’
Bezoekers waren dit jaar vooral geïnteresseerd in slimme energieoplossingen en het efficiënt gebruik van hulpbronnen, zo blijkt uit de enquête. Dat geldt ook voor gebruiksvriendelijke apparatuur en de slimme integratie van machines, dit in aanvulling op de aloude thema’s van het verminderen van productiekosten en het verhogen van de flexibiliteit.
De volgende EMO is van 5 tot en met 10 oktober 2015 in Milaan, met als thema ‘Laten we bouwen aan de toekomst’.
Na twee moeizame jaren keert de Nederlandse industrie in 2025 weer terug naar groei. De…
Met Prinsjesdag achter de rug ligt er weer een stapel aan nieuwe plannen klaar voor…
Halverwege 2024 versnelt de opwaartse trend van faillissementen in Europa. Wereldwijd komt eind dit jaar…
ECI Software Solutions, een wereldwijde aanbieder van cloudgebaseerde bedrijfsbeheersoftware en -diensten, introduceert Ridder iQ Essentials,…
Naar aanleiding van de voorgelegde plannen op Prinsjesdag stelt FME dat het verstandig is dat…
Arbeidsmarktkrapte speelt een hoofdrol in de plannen die het kabinet tijdens Prinsjesdag 2024 heeft gepresenteerd.…