Empack 2009: verpakken steeds belangrijker voor retail

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Het verpakken van producten wordt steeds belangrijker voor de retail. Daar waren de bezoekers van de Empack 2009 in Brussel, het grootste verpakkingsevenement van België, het over eens.

De verpakking kan soms slechts een minuscuul labeltje zijn, maar is dan ook al essentieel voor zelfbediening. Ook de trend naar meer private labels wordt gedreven door het verpakken als activiteit. Met private label producten proberen retailers hun winkelformule te versterken; speciaal ontworpen verpakkingen ondersteunen deze aanpak.

 

Intelligent verpakken

De wijze waarop de omverpakte producten via de diverse distributiecentra daadwerkelijk op de winkelvloer

belanden bepaalt steeds meer de kosten, zo weten bijvoorbeeld de hard discounters inmiddels. Iedere handeling van het winkelpersoneel kost geld en intelligent verpakken kan dan ook tot forse besparingen leiden, al was het maar om tot dan toe onzichtbare kosten uit te bannen.

 

Empack

Al deze aspecten kwamen op donderdag 8 oktober op de NVC Design Village in Brussel aan bod tijdens de Empack, het grootste verpakkingsevent van België. De sprekers waren afkomstig van het NVC Nederlands Verpakkingscentrum, NXP Semiconductors, Quatre Mains, Avery Dennison, Itarus, NewIFEC, Varia-Pack en de Pacombi Group. Gezamenlijk gaven zij antwoord op de retorische vraag die ook door de aanwezige toehoorders werd gesteld: waar zou retail zijn zonder voorverpakte en gelabelde producten?