ESEF en TechniShow: ‘Bezoekers worden aan de hand mee genomen door de techniek’

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Technishow en ESEF draaien om de verbinding. Tussen de bezoekers en de standhouders. Met ook veel kennisoverdracht, meer nog dan tijdens de laatste editie in 2016. ‘De beurzen zullen intensiever dan voorheen de verbinding laten zien’, zegt brandmanager Technishow en ESEF Floris de Zwart tijdens een interview met Vraag & Aanbod.

‘Zo wordt er een centrale as gecreëerd waar studenten van minimaal vier en maximaal zeven Technische Universiteiten bezoekers mee zullen nemen op innovatieve ‘routes’. Bijvoorbeeld de solar zonnecelauto. Wie zijn nu de toeleveranciers voor deze op zonnecel rijdende auto, geïnteresseerden worden doorverwezen naar de betrokken bedrijven. Maar dat hoeft dan niet alleen op het vlak van plaatwerk te liggen maar ook op hightech onderdelen. Het is maar net waar de bezoeker zijn voorkeur voor heeft’, geeft brandmanager voor Technishow en ESEF, Floris de Zwart aan. ‘Hetzelfde hebben we in petto voor de studenten die de beurs bezoeken. Ook zij worden aan de hand mee genomen door de techniek. Dit wordt gedaan door de Vakkanjers die deze editie geen wedstrijden meer doen. Er is dus geen Vakkanjers-arena meer. Er is nu voor gekozen om juist deze Vakkanjers in te zetten om de aankomende techneuten en studenten meer te enthousiasmeren en wegwijs te maken in de maakindustrie.’

Mens, techniek en carrière

Op de beurs is voor het eerst op deze manier veel aandacht voor mens, techniek en carrière. Het gaat hierbij zowel om studenten van het vmbo als het hbo. De nieuwe initiatieven komen niet zomaar uit de lucht vallen. ‘Nee, we hebben vooral de bezoekers en standhouders na de beurs in 2016 hiervoor benaderd. Wat willen de bezoekers en wat verwachten de standhouders nou tijdens de beurzen? Dit hebben we geprojecteerd in en op de markt en daarmee zetten we een inhoudelijk programma neer.’
Dinsdagavond is er een ketendebat met FPT Vimag, Nevat en Link Magazine. Inhoudelijk wordt er ingegaan op 3D-printen, smart industry en ketensamenwerking. Wat zijn de vernieuwingen en waar moeten we met zijn allen aan werken?

In de ochtend

Ook voordat de beurs van start gaat, zijn er ochtendseminars. ‘Om 08.00 uur starten we met diverse ontbijtsessies. Hierin wordt de focus gelegd op onder andere smart industry en 3D-printen maar ook op de rol van de mens in de organisatie. Denk hierbij aan het effectief inzetten van de medewerkers in de organisatie. Hoe pak je zaken aan als mens en techniek en de carrière?’ De expositieruimte is open van 10.00 tot 19.00 uur.

Zowel de Technishow als ESEF staan stevig in de schoenen. Voor beide beurzen zijn zo’n vierhonderd exposanten genoteerd.  Salesmanager Jeroen ter Steege: ‘Technishow zit in principe vol, maar mochten bedrijven op het laatste moment nog willen gaan exposeren, is hiervoor nog wel een oplossing te vinden. We vinden dat we hierin flexibel moeten zijn, omdat sommige bedrijven pas in een laat stadium besluiten om toch deel te nemen. Wat wel opvalt, is dat veel exposanten, vooral op Technishow, meer ruimte nodig hebben. Het verklaart zich evenwel eenvoudig, de machines worden simpelweg steeds groter.’

System suppliers

Overigens ietwat nadelig voor ESEF is dat er minder system suppliers zijn ingeschreven. Op zich wel logisch aangezien deze bedrijven vaak in het buitenland opereren en veel minder op de Nederlandse markt actief zijn. ‘Ze nemen duidelijk een andere rol aan en vinden dat ze niet meer passen op ESEF. Aan de andere kant zullen we ze wel als bezoeker mogen ontvangen, mede gezien ons matchmakingprogramma met Duitsland.’


De sector die het in 2018 beter doet dan in 2016 is de kunststofsector. ‘Naast de kunststofbedrijven is er een sectorzone kunststoffen georganiseerd door NRK. Ook hier wordt vanuit de vragen van bezoekers naar oplossingen gekeken.’

Composiet

‘Nieuw op ESEF is het composietenplein. Maximaal negen bedrijven tonen praktijkcases op dit gebied. Hieronder Ten Cate. Er wordt duidelijk gemaakt welke rol composieten kunnen innemen in de wereld van de metaal. Dit zal met het nodige enthousiasme worden gebracht, de bedrijven die zich hiermee bezig houden zullen de kwaliteiten van de producten als sterk, licht en duurzaam, zeker voor het voetlicht brengen.’