ESEF: Meer waarde in de toeleverpiramide

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Toeleveren gebeurt op een steeds hoger niveau en dat vraagt meer kwaliteiten van toeleveranciers. Waardecreatie in de keten is het toverwoord. ‘Want wij zoeken alleen de triple A suppliers’, zo verwoordde Heinz Oestervo?, hoofd strategische inkoop van Krauss-Maffei Wegmann, woensdagochtend tijdens het seminar ‘Aan de slag met waardecreatie’ van NEVI, Nevat en de Metaalunie.

De topinkoper van het Duitse bedrijf dat tanks en pantserwagens bouwt vertelde woensdag aan Nederlandse toeleveranciers welke eisen het stelt en hoe het concern tegen value sourcing aankijkt. ‘Wij kunnen niets alleen, maar samen met onze partners staan we sterk. Maar een samenwerking in defensietechnologie is een samenwerking van de lange adem’, aldus Oestervoβ. ‘We operen niet in grote series. Het eerste prototype is meteen het eerste voertuig dat we verkopen. Ons hoogtechnologisch werk neemt jaren in beslag en we verwachten van onze leveranciers dus ook inkoopzekerheid over lange termijn.’

Piramide van samenwerking

Verdeeld over twee hoofdvestigingen en enkele dochterbedrijven, telt Krauss-Maffei Wegmann zo’n 3.500 werknemers. Een Nederlands onderdeel is gevestigd in Helmond: Dutch Defense Vehicle Systems (DDVS). Oestervoβ: ‘We zijn ook in Nederland altijd op zoek naar leveranciers op het gebied van veiligheidstechnologieën. Maar vooral kijken we naar innovatieve partners.’ Toeleveranciers die dus waarde toevoegen en meedenken. Kraus-Maffei Wegmann kijkt daarvoor naar de kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en kosten. ‘Maar bovenal vragen we van onze toeleveranciers nieuwe technologieën en innovaties; ontwikkelkracht dus’, legt de inkoper van Kraus-Maffei Wegmann uit. Oestervoβ legde de slechts 35 aanwezigen uit hoe het Duitse bedrijf werkt met wat hij noemt ‘de piramide van samenwerking’. ‘Dat is onze piramide van onderin de grondstof- en dienstenleveranciers tot bovenin onze preferred suppliers en de ontwikkelpartners. Onze hoofdcriteria daarin zijn als volgt van belang: kwaliteit (20 procent), leverbetrouwbaarheid (35 procent), prijs (15 procent), technische samenwerking (20 procent) en inkoopsamenwerking (10 procent).’

   

Preferred customer concept

Dagvoorzitter Holger Schiele, Chair Technology Management – Innovations of Operations van de Universiteit Twente, vertelde tenslotte over het idee van het preferred customer concept, waarnaar hij met de Universiteit onderzoek heeft gedaan in de automotive industrie naar 219 cases van grote Duitstalige bedrijven. ‘De trend die we zien is dat het aandeel van toeleveranciers afneemt, terwijl hun rol toeneemt. Een OEM’er is vaak pas preferred customer als zijn toeleverancier tegelijk preferred supplier is.’ Dat betekent: het beste personeel vrijmaken, precies volgens klantwensen, privileges bij bottlenecks en vooral eerste innovatie bieden. Schiele: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat een preferred customer status significant tot een positief effect leidt op het innovatievermogen van een toeleverancier.’