ESEF: Meer waarde in de toeleverpiramide

De topinkoper van het Duitse bedrijf dat tanks en pantserwagens bouwt vertelde woensdag aan Nederlandse toeleveranciers welke eisen het stelt en hoe het concern tegen value sourcing aankijkt. ‘Wij kunnen niets alleen, maar samen met onze partners staan we sterk. Maar een samenwerking in defensietechnologie is een samenwerking van de lange adem’, aldus Oestervoβ. ‘We operen niet in grote series. Het eerste prototype is meteen het eerste voertuig dat we verkopen. Ons hoogtechnologisch werk neemt jaren in beslag en we verwachten van onze leveranciers dus ook inkoopzekerheid over lange termijn.’

Piramide van samenwerking

Verdeeld over twee hoofdvestigingen en enkele dochterbedrijven, telt Krauss-Maffei Wegmann zo’n 3.500 werknemers. Een Nederlands onderdeel is gevestigd in Helmond: Dutch Defense Vehicle Systems (DDVS). Oestervoβ: ‘We zijn ook in Nederland altijd op zoek naar leveranciers op het gebied van veiligheidstechnologieën. Maar vooral kijken we naar innovatieve partners.’ Toeleveranciers die dus waarde toevoegen en meedenken. Kraus-Maffei Wegmann kijkt daarvoor naar de kwaliteit, leverbetrouwbaarheid en kosten. ‘Maar bovenal vragen we van onze toeleveranciers nieuwe technologieën en innovaties; ontwikkelkracht dus’, legt de inkoper van Kraus-Maffei Wegmann uit. Oestervoβ legde de slechts 35 aanwezigen uit hoe het Duitse bedrijf werkt met wat hij noemt ‘de piramide van samenwerking’. ‘Dat is onze piramide van onderin de grondstof- en dienstenleveranciers tot bovenin onze preferred suppliers en de ontwikkelpartners. Onze hoofdcriteria daarin zijn als volgt van belang: kwaliteit (20 procent), leverbetrouwbaarheid (35 procent), prijs (15 procent), technische samenwerking (20 procent) en inkoopsamenwerking (10 procent).’

   

Preferred customer concept

Dagvoorzitter Holger Schiele, Chair Technology Management – Innovations of Operations van de Universiteit Twente, vertelde tenslotte over het idee van het preferred customer concept, waarnaar hij met de Universiteit onderzoek heeft gedaan in de automotive industrie naar 219 cases van grote Duitstalige bedrijven. ‘De trend die we zien is dat het aandeel van toeleveranciers afneemt, terwijl hun rol toeneemt. Een OEM’er is vaak pas preferred customer als zijn toeleverancier tegelijk preferred supplier is.’ Dat betekent: het beste personeel vrijmaken, precies volgens klantwensen, privileges bij bottlenecks en vooral eerste innovatie bieden. Schiele: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat een preferred customer status significant tot een positief effect leidt op het innovatievermogen van een toeleverancier.’

De redactie

Recent Posts

Tata Steel zet in op extra bezuinigingen voor toekomstbestendigheid

Tata Steel Nederland moet in het eerste kwartaal van 2025 opnieuw stevig de broekriem aanhalen.…

6 uur ago

ASML en Duitse automotive centraal op Precisiebeurs

Met 370 deelnemers was de Precisiebeurs al in mei uitverkocht. Beursorganisator Mikrocentrum, het verbindende platform…

7 uur ago

Amerikaanse SurfacePrep neemt Leering uit Hengelo over

Het Amerikaanse SurfacePrep heeft familiebedrijf Leering uit Hengelo overgenomen. Leering, actief in straal- en oppervlaktetechniek…

7 uur ago

Brabants metaalbedrijf en Electrolas vinden onbemande laserlascel uit

Metaalbedrijf Van Schijndel Metaal en Elektrolas, beide uit Noord-Brabant, hebben een onbemande laserlascel ontwikkeld die…

8 uur ago

Wereldwijde dichtheid fabrieksrobots verdubbeld

Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…

3 dagen ago

Arbeidsmarkt iets minder krap in derde kwartaal

Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…

4 dagen ago